LER AV FORBUD: - Et tøvete forbud, mener energi- og klimapolitiske talsmann i Frp, Ketil Solvik-Olsen, om SV-vedtaket om å forby salg av bensinbiler fra 2015. (Bilde: Truls Tumo)

– Tøvete bensinbilforbud

  • Kraft

Dette sier energi- og klimapoitiske talsmann i Frp, Ketil Solvik Olsen til Teknisk Ukeblad.

– Et forbud er urealistisk, noe miljøvernminister Erik Solheim har innrømmet. Vedtaket viser at SV ikke kan mye om biler utover å protestere mot privatbilismen.





SV-vedtak

SVs landsmøte vedtok denne helgen at de vil forby salg av biler som kun kan gå på bensin eller diesel. Forbudet skal gjelde fra 2015. FrP avviser forslaget, og mener det er like urealistisk som SVs krav om CO2-rensing på Kårstø innen 2009.





Symbopolitikk

– Jeg er faktisk overrasket over at SV vedtar dette. I en debatt på P4 Syttentretti forrige torsdag, innrømmet Erik Solheim at årstallet nok var for tidlig, og at et forbud ikke burde gjelde før alternativene var på plass.

Nå vedtar like fullt SV 2015 som gjeldende, og bekrefter dermed at de foretrekker symboler fremfor realisme.





Riktig retning

Solvik-Olsen avviser ikke SVs retning, men han mener SVs tidsfrist er urimelig.

– Vi går utvilsomt i retning av en mer elektrifisert bilpark. Både rene elbiler og plug-in hybridbiler vil få en stadig økende markedsandel. Det er fornuftig både ut fra miljø- og energiperspektiver, sier Solvik-Olsen.





Naivt

Han mener det er naivt å tro at bilbransjen kan legge om hele sitt produktspekter i løpet av 6 år, og fortsatt gjøre biler til allemannseie.

– Men det siste er vel ikke et mål for SV, sier Solvik-Olsen.





– SV må lære

Han mener at SV bør stille krav rundt utslipp i stedet for å bruke forbudslinjen og plukke ut noen få teknologier som lovlige.

– I en del bilsegmenter er moderne, bensingjerrige motorer fortsatt å foretrekke fremfor elektrifisering og hybridteknologi. SV burde lære litt om bilbransjen før de forteller bransjen hvordan de skal lage biler.





Rammer bare forbrukerne

Frp-politikeren mener et forbud slik SV vil ha det, bare vil gjøre hverdagen vanskeligere for folk.

– Det produseres over 60 millioner biler årlig, Norges marked er drøyt 100 tusen. Det sier seg selv at et norsk forbud bare rammer norske forbrukere, sier Ketil Solvik-Olsen.