Den svarte stiplete linjen viser Tunsbergtunnelen. Den røde viser nåværende riksveg 13. Lastebilsjåførene gleder seg til degraderingen av denne vegen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Tom Staurbakk leder i Tunsbergtunnelen

Kvinnherad Elektro fra Rosendal ligger nest lavest med et anbud på 18,910 mill., tett fulgt av Traffic Solutions fra Hareid (19,161 mill.) og Otera Samferdsel fra Arendal (19,271 mill.).

Øvrige anbydere er Magnus M Thunestvedt fra Bergen (20,054 mill.), Mesta Elektro fra Moss (20,467 mill.), KB electrotech fra Ry i Danmark (21,139 mill.), BIS Production Partner fra Porsgrunn (22,883 mill.) og Goodtech Projects & Service fra Os (27,403 mill.).

Kontraktsummen kan bli høyere enn anbudene tyder på fordi konkurransegrunnlaget ble forandret etter utlysningen. Forandringen gjelder belysningsnivået i tunnelen.

Tunsbergtunnelen som inngår i riksveg 13, ligger i Granvin kommune omtrent midtveis mellom Vallaviktunnelen og Voss sentrum. Den er fire kilometer lang. Elektromontasjen omfatter blant annet levering og montering av 37 vifter.

Den som får kontrakten, må fullføre jobben innen 1. desember i år. Tunnelen åpnes for trafikk senere samme måned. Da avløser den hårnålsvingene langs den bratte, beryktede fjellsiden Skjervet.