Tom for strøm

  • samferdsel2

Ford har bestemt seg for å satse på biler med brenselceller og hybrider som alternativ til tradisjonelle forbrenningsmotorer. Dermed er det over og ut for batteridrift. Begge programmene selskapet har på dette området blir terminert, hvorav Think på Aurskog er det ene.

På tross av Fords beslutning tror ikke teknisk direktør Egil Mollestad i Think at brenselceller er veien å gå for Think.

- Det er en interessant teknologi med mange interessante prototyper. Men hvis du skal ha en bil på markedet nå, oppdager du fort at det ikke finnes noen som lager rimelige masseproduserte brenselceller til dette bruket. Det finnes heller ikke infrastruktur for drivstoff som slike biler kan bruke.

Ford har investert rundt en milliard kroner i den norske fabrikken og den nye modellen som snart er klar for produksjon. Nå er Ford interessert i å selge bedriften. De har gitt ledelsen på Aurskog 30 dager til å finne potensielle interessenter. Den nye modellen skulle ha vært på markedet denne måneden, og er i følge Mollestad 90 prosent ferdig utviklet. Det som har bremset lanseringen er batteriteknologien.

- Amerikanerne liker ikke nikkel-kadminumbatterier. De vil ikke akseptere at slike batterier trenger litt vedlikehold, og de ser på kadmium som et miljøproblem, på tross at vi resirkulerer 100 prosent. Håpet vårt var de nye nikkehydridbatteriene, men prisen på dem er avskrekkende. Vi har også sett på et videreutviklet blybatteri som alternativ, men det gir redusert kjørelengde. Slike batterier har en ladetetthet på 35 Wh/kg, mens NiCa har 50 Wh/kg. En overgang til nikkelhydrid, som har en ladetetthet på opptil 70 Wh/kg ville økt kjørelengden fra dagens 85 km.

Think har også eksperimentert med høytemperaturbatterier basert på nikkel og vanlig koksalt, men produksjonen av disse batteriene er ikke kommet skikkelig i gang. - Denne batteriteknologien er svært interessant for oss, sier Mollestad. De har en ladetettet opptil 115 Wh/kg, og kan mer enn doble kjørelengden pr. ladning. Litt lenger frem ligger litiumbaserte batterier med en ladetetthet på opptil 150 Wh/kg.