BYGG

Togulykken på Vestfoldbanen: – Avhører fortsatt togbesetningen

TATT AV SPORET: Togsettet som sporet av ved Nykirke på Vestfoldbanen er hardt skadet, men det er for tidlig å si om det er totalhavarert, ifølge Hans Bjørnseth i Statens havarikommisjon for transport.
TATT AV SPORET: Togsettet som sporet av ved Nykirke på Vestfoldbanen er hardt skadet, men det er for tidlig å si om det er totalhavarert, ifølge Hans Bjørnseth i Statens havarikommisjon for transport. Bilde: Scanpix
Truls Tunmo
22. feb. 2012 - 14:46

I morgen kveld åpnes Vestfoldbanen for trafikk igjen etter Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras onsdag i forrige uke.

Men en klarhet i hva som er årsaken til at toget kjørte for fort og sporet av, ligger et stykke frem i tid.

– Spesielt en av de fem i togbesetningen må vi prate mer med, kanskje må vi prate mer med alle fem. Det gjenstår fortsatt en del arbeid med å samle inn fakta om hva som skjedde forut for avsporingen, sier havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport, Hans Bjørnseth til Teknisk Ukeblad.

Les også: Flirt-toget kjørte i 135 km/t

Togstatus over helgen

Han vil ikke kommentere noe om hva kommisjonen snakker med de togansatte om.

– Vi har også igjen flere undersøkelser av toget. Blant annet skal vognenes løpesett, boggiene, undersøkes nøye. De syv boggiene er tatt av vognkassene, og de ble fraktet til NSBs verksted på Sundland ved Drammen i går kveld. Vi vet ennå ikke hvor skadet boggiene er, sier Bjørnseth.

Han sier de sannsynligvis vil få en status på dette over helgen.

Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt

Står fortsatt ved sporet

Togsettet kommer fra den sveitsiske produsenten Stadler. Det var et helt nytt tog som var ute på testkjøring som sporet av ved Nykirke på Vestfoldbanen.

– Det jeg kan si, er fortsatt bare at det ikke er tvil om at hastigheten på 135 km/t var altfor høy. Skinnegangen der toget sporet av er konstruert for en fart på 70 km/t. Nå er togsettet tatt av skinnegangen og står inntil videre ved siden av sporet, sier Bjørnseth.

– Når kan dere komme med en konklusjon om togavsporingen?

– Det er et stykke frem dit. Det er flere forhold vi må bli ferdige med å vurdere som jeg ikke kan kommentere nærmere nå, sier Bjørnseth.

BILDESERIE: NSBs nye Flirt-tog i Norge

Taus om lokføreren

Kommunikasjonsrådgiver i NSB, Mai-Bente Paulsen, vil foreløpig ikke si noe om situasjonen rundt lokføreren og om hva som skjer med loksertifikatet hans.

– Det er for tidlig å forhåndskonkludere nå. Vi avventer konklusjonen fra havarikommisjonen først. Det eneste jeg kan si er at lokføreren rutinemessig er tatt ut av tjeneste, sier Paulsen til Teknisk Ukeblad.

Lokføreren er imidlertid siktet, melder VG Nett.

Vi har siktet en person fordi vi har skjellig grunn til mistanke for forhold som kan medføre frihetsstraff. Han vi har siktet har en rolle som vi ønsker å se nærmere på, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen til VG Nett.

– Er toget totalhavarert?

– Det er for tidlig å si, men det har store skader, sier Paulsen.

Les også:

De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt

Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras

Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Velger sveitsertog

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.