ULYKKEN PÅ RØROSBANEN: Ti personer ble skadet. (Bilde: Scanpix)

TOGULYKKE PÅ RØROSBANEN

Tog hoppet ni meter før det sporet av

Havarikommisjonen skriver at ulykken på Rørosbanen kunne fått langt mer alvorlige følger.

Togsettet som sporet av på Rørosbanen 5. september i fjor hoppet cirka 9 meter før det landet utenfor sporet.

Ti personer ble skadd i ulykken.

Det hadde regnet kraftig før ulykken, og toget kjørte rett inn i et område der ca. 15 meter av sporet var vasket bort.Både togfører og ombordansvarlig så at det var noe galt, men rakk ikke å bremse.

Kunne gått verre

– Det var meget heldig at sporet med skinner, sviller og klemmer tålte belastningen og at togsettet kom over rasstedet. Dersom togsettet hadde havnet ned i den utvaskede kulverten ville dette høyst sannsynlig ha gitt langt alvorligere følger for både de reisende og personalet, skriver Statens havarikommisjon for transport, som avga sin rapport fredag.

Toget sporet av rett før Opphus stasjon i Stor-Elvdal kommune i Østerdalen. Det veltet ikke, men havnet utenfor sporet. Toget fortsatte ytterligere cirka 160 meter før det stoppet.

Det var 29 personer samt fører og ombordansvarlig om bord da avsporingen skjedde.

Les også:  Vil heller ha vei enn intercity

Mange ledd

Av Havarikommisjonens rapport går det fram at det var en del forvirring rundt om det skulle gjøres en ekstra sjekk av toglinjene før første tog skulle kjøre denne mandags morgenen.

Føreren av det siste toget mellom Hamar og Røros søndag kveld var bekymret på grunn av de store nedbørsmengdene og fordi neste tog ikke skulle passere strekningen før ni timer senere.

– Det kan synes som om alvoret i den opprinnelige bekymringsmeldingen ble redusert gjennom de ulike varslingsleddene, konkluderer Havarikommisjonen.

Kommisjonen kommer med to sikkerhetsanbefalinger etter ulykken:

Den anbefaler en gjennomgang av eksisterende beredskapsrutiner og instrukser for ekstremvær for å se om disse er tilfredsstillende, samt en vurdering av den eksisterende værberedskapen for å se om den er tilstrekkelig eller bør styrkes.

Les også:

Slik oppgraderes Oslo S

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene

30 prosent raskere tog om tre år