Riksveg 13 gjennom Myrkdalen er utsatt for steinras. Verre kan det bli med endret klima. a (Bilde: Vidar Herre)
Senioringeniør Gordana Petkovic, Vegdirektoratet. Ansvarlig for prosjektet Klima og transport (Bilde: Joachim Seehusen)

Tøft klima gir flere ras

  • Bygg

Det er nå anbefalt å bruke 200-årsflommen som dimensjonerende for flomsikring i stedet for 100-årsflommen.

Som et alternativ blir det anbefalt et konservativt og forsiktig valg av grøftedybden – eller dypere grøfter, økt steinstørrelse for å sikre mot erosjon eller at traseen flyttes høyere.

Les også: Infrastruktur tåler ikke tøft klima

Klimaendringene rammer vegbyggingen

Klima og transport

Det er prosjektet «Klima og transport» som har kommet med forslagene. Prosjektet startet i januar og skal løpe i fire år for å tilpasse norsk veibygging et tøffere klima. Budsjettet er på 20 millioner kroner.

– Dette er kun foreløpige forslag mens vi arbeider grundigere med problemstillingene, sier Gordana Petkovic, prosjektleder for Klima og transport. – Vi arbeider blant annet sammen med NVE for å få oppdaterte flomverdier.

Strakstiltakene som nå er foreslått inneholder også skjerpet hensyn til klimaendringer ved prioritering av skredsikringstiltak.



Bedre dokumentasjon

Prosjektet foreslår også bruk av mindre vannømfintlige materialer der det er store vannmengder og stivere bitumentype der økte temperaturer er ventet.

Dokumentasjonen av uønskete hendelser skal bli bedre, og det er foreslått utvidelse av kursing for entreprenørene. I kontraktsgrunnlaget skal det være en kritisk gjennomgang av bestemmelsene som inkluderer begreper som «ekstraordinære værforhold, erfarte værsvingninger, naturkatastrofer».

– Over tid skal vi komme frem til grundigere dokumenterte tiltak, så langt er vi ikke kommet ennå, sier Petkovic.

Når det fireårige prosjektet er avsluttet, skal det ha ført til oppdateringer av alle sider ved Vegvesenets håndbøker som angår flom, drenering, ras og andre forhold som kan bli endret som følge av et annet klima.