FREMTID: Det sies at disse linjene vil være typiske for fremtidens biler fra den store japanske produsenten Mazda. Bilen er en MX-Crossport, utviklet for USA. FOTO MAZDA
TRE PANELER: En kikk inn i fremtiden: Studien MX-Crossport har tre ulike datapaneler som gir forskjellig kjøre- og sikkerhetsinformasjon, parkeringsassistanse, satellitt navigeringssystem, radio- og CD-informasjon, klimakontroll, oppkobling mot internett osv. I tillegg finnes en tredje skjerm på 15 tommer. Den gir baksetepassasjerene et virtuelt bilde av hva fører og forsetepassasjer ser. Dette gjøres via fem ulike kameraer.   FOTO MAZDA

Tøffing fra Hiroshima

Studien er laget ved Mazdas hoved-designstudio i hjembyen Hiroshima. Bilen kalles Crossport fordi den kombinerer det sportslige uttrykket i teknologi-flaggskipet RX-8 (med dobbeltskivet Wankelmotor), med det praktiske ved en firehjulsdreven SUV.

Crossport er 4,63 meter lang, 1,63 meter høy og 1,93 meter bred. Sammenlignet med andre i segmentet er den altså kort, lav og bred. Dette gir et ekstra kraftig formuttrykk. Bilen er fireseters. Den er utstyrt med 20-tommers hjul (normale hjul har 16 tommers felgdiameter) og har en akselavstand på 2,80 meter. Kjøreglede og sportslighet ligger innebygget.

Interiøret er kompakt men romslig, med et moderne, nærmest futuristisk uttrykk. For å få en ekstra romfølelse er setene " flytende": Hvert sete er separat festet i gulvet på en søyle. Denne sitter i et skinnesystem i gulvet og setet kan justeres og beveges på skinnene og søylen.

Føreren kan velge å kjøre bilen som manuell eller automat. I automatmodus legges girspaken flatt og girene velges ved å trykke på en knapp. I manuell modus settes girspaken opp og gir velges ved å skyve spaken mot minus / pluss.

Mazda har ikke offisiellt bekreftet at MX-Crossport skal seriebygges. Men de skjuler heller ikke at de ønsker å utvide sin nye modellrekke med et produkt spesiellt rettet inn mot det nord-amerikanskemarkedet.