BYGG

Tøff tidsfrist for kunstig øy

Før påske neste år må Nesodden kommune ha bestemt seg for om de vil ha en kunstig øy.

6. des. 2012 - 10:13

Prosjektleder Thor Stenersen for tunneldelen av Follobanen bekrefter til Teknisk Ukeblad at Jernbaneverket vil være knallharde på sin tidsplan etter at fristen nå er utvidet fra den opprinnelige som var 15. november.

– Vi må ikke ha en godkjent reguleringsplan fra kommunen og helt klare avtaler, men vi må ha en intensjon om at kommunen går for dette. Og grunnen til at dette haster er at vi må starte prekvalifiseringsprosessen for hvem som skal bli hovedentreprenør i mars, sier Stenersen.

LEDER: Gøy med kunstig øy

Folkemøte på Nesodden

Stenersen var selv tilstede på tirsdagens folkemøte på Nesodden. Nærmere 200 nesoddinger hadde møtt fram i et altfor kaldt samfunnshus for å bli orientert om øyplanene.

De tre arkitektontorene Snøhetta, Lind Landskap og Jensen & Skodvin presenterte sine forslag.

Blant de fremmøtte var flere som i flere år kjempet forgjeves mot sjødeponiet utenfor Malmøykalven hvor Oslo Havn dumpet forurensede masser fra Bjørvika-utbyggingen.

– Oslo Havn må innse at de har et troverdighetsproblem på Nesodden, sa flere.

Prosjektleder i Follobanens tunneldel, Thor Stenersen, i samtale med Petter Martinsen fra Nesodden om kunstig øy-prosjektet.
Prosjektleder i Follobanens tunneldel, Thor Stenersen, i samtale med Petter Martinsen fra Nesodden om kunstig øy-prosjektet.

Gratis strandlinje

En av dem, Frode Gjertsen, var også ganske positiv:

– Forslaget om å lage en miljøby for almenheten er positivt, men det må være helt klart at vi ikke ønsker å bli en del av Oslo. Hva vi vil med Nesodden, er det store spørsmålet, sa han.

Flere ungdommer ytret seg positivt til planene, og Nesoddens Høyres ordførerkandidat Kjell Gudmundsen mente at Nesodden nå måtte gripe denne muligheten til å få 3,5 kilometer ny strandlinje – helt gratis.

– Denne ideen har flyvekraft, men jeg har bestemt meg for en ting og det er at det ikke bør bygges boliger der. Denne øya skal ikke løse Oslos boligproblem, men være alment tilgjengelig for alle.

Les også: Slik vil de lage en ny øy i Oslofjorden

Grip sjansen, politikere

Enda tydeligere var Thor Henning Larsen fra Nesodden Vel:

– Da jeg kom hit for 40 år siden, var Oslofjorden full av dritt, men i år har jeg fisket 20 hummer. Til og med ved Tjuvholmen er det skapt et hummerreservat. Kjære politikere, nå må dere ikke la denne sjansen gå fra dere. Og hvis dere ikke vil ha en øy som naturreservat på østsiden så kan dere komme over til meg på vestsiden.

Flere representanter fra nabokommunene var også på plass og positive.

Prosjektleder Thor Stenersen opplyser at Jernbaneverket har fått 11 interessenter til å overta massene etter utlysningen på Doffin 30. juni.

Bare Moss Havn og Oslo Havn er offentliggjort.

– Hvem er de andre?

– Det ønsker vi ikke å si noe om.

– Hvorfor ikke?

– Fordi dette er en konkurranse og da er det ikke alle som ønsker offentlighet, men det er opp til hver enkelt.

Utkjøring i 2016

Tidsplanen nå er at man til høsten 2013 skal vurdere prekvalifiserings-kandidatene. Dernest at Follobanens tunnelprosjekt blir tildelt midler på Statsbudsjettet for 2014.

Allerede om et år håper man å starte arbeidet med tidligmassene fra tidlige tverrslag i forbindelse med endring av Østfoldbanen, sprengning i Ekebergåsen og utvidelse av Bekkelaget renseanlegg.

– Den fysiske utkjøringen av masser fra tunnelboremaskinene vil neppe starte før årsskiftet 2015/2016. Tidligmassen vil vi kjøre sydover med lastebiler, sier Stensersen.

– Hvor?

– Nei, det er jo det jeg ikke kan si ennå da. Men det er klart at det beste vil være om vi får en avgjørelse på øyprosjektet tidligst mulig slik at vi kan begynne utkjøringen dit.

Stenersen oppklarer en misforståelse som flere av debattantene på Nesodden var opptatt av, nemlig frykten for steinmel og steinpulver i sjøen.

– Det blir helt feil å snakke om steinmel i denne sammenheng. Det er Norsk institutt for vannforskning (Niva) som har laget rapporten for oss og anbefalt en dumping i vann. Men dette er jo masser fra norsk grunnfjell, norsk granitt, sier Stenersen.

Enorm respons på kunstig øy

Jernbaneverket har fått enorm respons på planene om øy i Bunnefjorden. Oslo Havns direktør Bernt Stilluf Karlsen er også svært fornøyd.

Han var tilstede på Nesodden og syntes det var spesielt interessant at den yngre del av tilhørerne var begeistret for forslaget om en kunstig øy på Storeflua, en grunne mellom Hellvik og Langøyene.

– Jeg synes det er greit at denne saken skal avgjøres allerede på nyåret. Det er ingen grunn til å bruke lenger tid på å si ja eller nei til en slik mulighet, sier han.

Om Nesodden kommune sier ja til øyprosjektet, er det Oslo Havns ønske at så mange som mulig skal få delta i prosessen om hvordan øya skal lages.

Trolig vil arkitektfirmaet Snøhetta få dette oppdraget. De fikk i alle fall disponere en halv time av folkemøtet til å skryte av sin åpne arbeidsform med samtale og involvering som stikkord.

Den nye Follobanen skal ferdigstilles i 2019 hvis alt går som det skal. Prosjektleder Stenersen som for øvrig har sin bakgrunn fra olje- og gassbransjen, sier at tunnelprosjektet allerede er tidskritisk i forhold til denne planen.

Les også: Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

Kunstig øy: Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn er en meget entusiastisk tilhenger av å lage en kunstig øy i Oslo-fjorden. Foto: Hans Haugstad
Kunstig øy: Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn er en meget entusiastisk tilhenger av å lage en kunstig øy i Oslo-fjorden. Foto: Hans Haugstad

Boremaskin

Allerede sommeren 2014 skal hovedentreprisen for tunneldelen tildeles. Først når dette er klart kan de fire tunnelboremaskinene bestilles.

Det skal kjøres med to maskiner fra hver side i og med at det er to tunnelløp.

Stenersen tror ingen norske selskaper når opp i konkurransen som hovedentreprenør.

– Dette blir den største kontrakten som er inngått siden Bergensbanen. Vi snakker om seks til åtte milliarder. Derimot tror jeg et konsortium kan en fornuftig løsning hvor også norske leverandører inngår, sier Stenersen til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Regjeringen vurderer å tilby tregere tog

Dette toget skal sveve i 500 km/t

– Alternativet er å legge ned jernbanen

Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.