Tøff tid i vente

– Ny økonomi har en kraft i seg som overgår det meste. Det er først nå tradisjonelle bedrifter begynner å ta disse mulighetene innover seg.

Christian H. Thommessen advarer mot å ignorere internettets kraft etter apokalypsen. I sitt innlegg på UKEkonferansen i Trondheim nylig forespeilte han tøffe tider for norsk økonomi og norske bedriftsledere.

E-arbeidsprosessen

Norsk industritradisjon, med fokus på råvareproduksjon med lange produksjonssykluser, har fremmet en hierarkisk organisasjonsstruktur og lederstil.

– Mange norske toppledere er organisasjonsorientert, snarere enn oppgaveorientert. De tror fortsatt det er mulig å lykkes i en gammeldags, desentralisert organisasjonsstruktur, sier Thommessen.

– Ny økonomi handler om det verden alltid har handlet om: Hvordan tjene mer penger. E-arbeidsprosessen representerer i dag den kanskje største

muligheten bedriftene har til å skaffe seg konkurransekraft.

Virtuell og forlenget

Ny teknologi fremmer en ny og mer demokratisk organisasjon. Vi ser fremveksten av virtuelle, forlengede bedrifter – av team satt sammen med henblikk på å løse definerte oppgaver.

– Den virtuelle forlengede bedrift har en helt annen ressursbase å sette sammen et team fra. Dette er grunnen til at ny økonomi er kommet for å bli.

Dette skaper samtidig store utfordringer for tradisjonelle bedrifter og offentlig administrasjon, sier Thommessen, og spår at mange norske miljøer ikke vil være i stand til å takle utfordringen.

Masse skreddersøm

Fremtidens produkter vil være masseprodusert, men samtidig skreddersydd. Kundene vil for eksempel bestemme ned til minste detalj hvordan bilen de kjøper skal være.

– Ny økonomi gjør det mulig å skreddersy budskap til mikromarkeder, det vil si til sære, veldefinerte målgrupper. Heller ikke dette ville vært mulig uten ny økonomi, fastslår Christian H. Thommessen.

I Norge bruker vi tiden på å diskutere hva vi skal leve av i fremtiden. – Vi trenger to prosent vekst i brutto nasjonalprodukt, og vi vet pokker ikke hvor den skal komme fra. Industriherrene har en ting felles: De bygger ned i Norge, noe de har gjort i akselererende tempo siden 1980. Vekstpotensialet i olje er begrenset. Samtidig er vi opptatt av å beholde hovedkontorer. Men det som avgjør, er å beholde kjernekompetanse!

Hype intet nytt

Ingen teknologiparadigmer har spredt seg så raskt i befolkningen som internett. I løpet av fem år hadde halvparten av Norges befolkning tilgang til internett.

– Hype-kurven som vi har sett de siste årene, er et kjent fenomen ved alle teknologiske paradigmeskifter. Bobletendensen er et klassisk eksempel på en overetablering som finner sted når det kommer ny teknologi. På 1850-tallet var det for eksempel 300 private jernbaneselskap i England. I 1950 var det 500 bilprodusenter i USA.

Thommessen mener at vi under kurven av handelsselskap, som har trodd at en ny distribusjonskanal var nok til å skape konkurransekraft, ser en bølge av solide vekstbedrifter som er å regne med fremover.