Riksveg 662 holder en uakseptabel standard vest for Molde sentrum. I juni 2009 åpnes tunnelene som avløser vegen. (Ill.: Statens vegvesen) (Bilde: beriti)

To tunneler i Molde på anbud

Tunnelene inngår i Haukabøprosjektet som er kostnadsberegnet til 125 millioner 2006-kroner. Vegen som får avløsning ligger et par kilometer vest for Molde sentrum. Den går over flere gårdstun, gjennom noen skarpe svinger og over en bru med bare ett felt.

De to tunnelene får lengder på 844 og 275 meter. Mellom dem blir det en kort dagstrekning hvor det inngår en bru over en bekk. Tunneldrivingen går ut på anbud i november. Den entreprisen omfatter også dagsonen og den siste forskjæringen. Tilstøtende veger på de andre sidene av tunnelene går ut i en egen entreprise. Det gjør også brua mellom tunnelene. Hensikten med denne oppdelingen er å gi mindre entreprenører mulighet for oppdrag.

Selv om vegstrekningen inngår i en riksveg, er det de fem kommunene Aukra, Eide, Fræna, Midsund og Molde som betaler regningen. Halvparten er et forskudd som staten betaler tilbake i årene 2010-2013.

Den andre halvparten skulle vært finansiert som bompenger hvis den opprinnelige planen hadde blitt fulgt. De fem kommunene ønsket ikke det, og bestemte seg for å dekke utgiftene selv. Aukra som får inn mye eiendomsskatt i forbindelse med Ormen Lange-utbyggingen, tar den den største byrden.