Slik så krysset på Vist ut for et par måneder siden. Fyllingen til venstre skal føre riksveg 761 fram til brua over jernbanen. Nåværende E 6 helt til høyre blir degradert til lokalveg fra sommeren neste år. (Bilde: Jan Thorsen)

To overgangsbruer på E 6 er utlyst

Begge bruene inngår i riksveg 761 som tar av fra E 6 på Vist. Dette er det sørlige endepunktet for strekningen som blir utvidet.

Den lengste brua heter Vistbrua. Den skal gå over E 6. Den andre brua, Lænnbrua går over Nordlandsbanen. Vistbrua får en lengde på 41 meter fordelt på fire spenn, Lænnbrua blir 32 meter fordelt på tre spenn. Bredden på de to bruene varierer på grunn av tilpasninger til rundkjøringer. Største bredde blir 16 meter, minste bredde blir 10 meter. Begge bruene er landkarløse, plasstøpte betongplatebruer.

Alle pilarer skal fundamenteres på utstøpte stålrørspæler til fjell. Til sammen vil det går med 290 meter pæler. Forblending av skråningene under bruene inngår i entreprisen.

På begge sider av Vistbrua blir det en rundkjøring med forbindelse til på- og avramper til E 6 i begge retninger.

Lænnbrua erstatter en planovergang mellom riksveg 761 og Nordlandsbanen. Den er oversiktlig og ikke spesielt farlig i seg selv, men den har forårsaket mange farlige situasjoner. Grunnen er at vegen går i en kort, bratt bakke fra planovergangen opp til E 6. Når det er glatt om vinteren er det mange bilister som gir full fart for å komme opp bakken. Dermed kan de få problemer med å bremse fort nok når de nærmer seg E 6.

Strekningen Vist-Løsberga er siste etappe på ny E 6 gjennom Steinkjer. Den skal være ferdig ved månedsskiftet juni/juli neste år. Strekningen som er ca. 6 km lang, blir den første på E 6 i Nord-Trøndelag med fire felt. Den går helt utenom dagens veg, som blir degradert til lokalveg når den nye vegen blir ferdig.

Den siste anleggsjobben på denne strekningen gjelder bygging av en 100 meter lang gangbru. Den går ut på anbud før sommeren.