Her blir det trivelig å gå og sykle neste år. Gang/sykkelvegen skal gå langs bredden av Dirdalsåna som kommer inn til venstre på bildet. (Bilde: Per Ove Stokkeland, Statens vegvesen)

To oppdrag utlyst på fv 45

Begge oppdragene har anbudsfrist i slutten av måneden. For gang/sykkelvegen er det 20. august som gjelder, for vegutbedringen går fristen ut en uke senere.

Når vegen over Sirdalsheiane er åpen, er fylkesveg 45 er del av den korteste ruten mellom Stavanger og Oslo. Denne ruten er faktisk over 100 km kortere enn kystruten langs E 18 og E 39. Standarden på fylkesveg 45 bærer imidlertid ikke preg av at den er særlig viktig. I 2003 ble det opprettet et bompengeselskap for å finansiere utbedringen av vegen. Til sammen 7 strekninger i Gjesdal kommune skal utbedres. 4 av dem er tatt, nå står nr. 5 for tur.

Den femte strekningen går mellom Retland og Øvstabø. Vegen går gjennom bratt terreng parallelt med elva Dirdalsåna. Som så mange andre veger i utkantstrøk er den smal, svingete og uoversiktlig.

Ikke mindre enn 60 000 m3 fast fjell skal sprenges ut i forbindelsen med utbedringen. Vegen skal være åpen for trafikk i hele anleggstiden. Entreprenøren må gjøre seg ferdig innen 1. november neste år.

Gang/sykkelvegen skal gå mellom Gjesdal næringspark til Dirdal skole lengre vest i kommunen. Den går delvis langs fylkesveg 45 og delvis langs Dirdalsåna. Underveis krysser den tre små sideelver. I mai neste skal jobben være gjort.