Her på Morskogen går både E 6 og Dovrebanen i dagen nå. Om noen år går E 6 i Morskogtunnelen og banen i Ulvintunnelen. Et av de to oppdragene som er utlyst omfatter sprenging av en forskjæring for hver av tunnelene. (Bilde: Statens vegvesen)

To oppdrag på Fellesprosjektet

Fellesprosjektet omfatter 22 km fire-felts motorveg og 17 km dobbeltsporet jernbane langs østsiden av Mjøsa. Kostnadene er beregnet til rundt 7 milliarder kroner. Statens vegvesen og Jernbaneverket har kommet fram til at det er flere hundre millioner kroner å spare på å samordne utbyggingen.

Fellesstrekningen går gjennom Eidsvoll kommune i Akershus og Stange kommune i Hedmark.

Oppdraget med den tidligste anbudsfristen gjelder arbeid i Stange. Den som får kontrakten skal anlegge 650 meter kommunal veg og 750 meter privat adkomstveg. Videre skal det opparbeides en tomt på ca 3500 kvm for nytt kloakkrenseanlegg for kommunen og 26 000 kbm skal sprenges ut langs jernbanen. Jobben skal være fullført innen 18. november i år.

Det andre oppdraget er atskillig mer omfattende. Det gjelder arbeid på delparsellen Brøhaug-Strandlykkja i Eidsvoll. Her skal det sprenges en forskjæring for den 2,3 km lange Morskogtunnelen som inngår i E 6, og en for den 4 km lange Ulvintunnelen som inngår i Dovrebanen. For den siste tunnelen skal det også sprenges to tverrslag med en samlet lengde på ca. 500 meter, dessuten skal det drives 250 meter av hovedtunnelen ved hvert tverrslag.

Nord for Morskogtunnelen skal det etableres en midlertidig rundkjøring på E 6. Ved Brøhaug skal bekker og en fylkesveg legges om, det skal legges en fylling for E 6, og det skal etableres et riggområde med renseanlegg. 29. februar neste år må dette oppdraget være fullført.