I forbindelse med utbedringen av riksveg 55 skal det anlegges til sammen 1,7 km ny gang/sykkeveg gjennom bygda Kyrkjebø. Behovet er utvilsomt til stede, slik dette bildet viser, men hvem som skal utføre jobben er uavklart etter at en entreprenør benyttet seg av klageretten. (Foto: Lasse Øren)

To klager på entreprenørvalg

Klagesaken angående Hardangerbrua begynner å bli ganske kjent etter en del medieomtale. Saken i Høyanger er ikke like kjent. Her så det ut til at den lokale entreprenøren Per A Øren skulle sikre seg en kontrakt til 29,866 millioner. Men like før fristen gikk ut 26. januar kom det en klage fra Magne Hafstad i Førde.





Mangelfull dokumentasjon

Anbudene på dette oppdraget ble åpnet for over fire måneder siden. Den gangen lå Magne Hafstad lavest, men avstanden opp til Per A Øren var mindre enn 600 000 kroner. Mesta ga også pris, men lå langt over de to andre.

Under den videre behandlingen viste det seg at alle anbudene hadde mangelfull dokumentasjon. Dermed måtte de avvises, og Vegvesenet innledet forhandlinger med de tre anbyderne.

Da forhandlingene var avsluttet, var det Per A Øren som lå lavest. Men nå hadde kampen blitt enda jevnere. Bare 100 000 kroner skilte de to entreprenørene fra Sogn og Fjordane, og Mesta lå ikke langt etter.

Hva som nå vil skje er uvisst. En ytterligere forsinkelse av prosjektet er ikke usannsynlig.





American Brigde klager

Når det gjelder Hardangerbrua er det advokatfirmaet Vogt & Wiig som har klaget på vegne av firmaet American Brigde Norway. Brubyggingen er delt i fire store entrepriser. Uenigheten dreier seg om den største av dem. Den gjelder leveranse og montasje av bærekabler, hengestenger og stålkasse. Det danske firmaet MT Højgaard ga et anbud på 761 millioner kroner. Det var langt under konkurrentene. American Brigde som var nest laveste anbyder, lå nesten 50 prosent høyere med 1,138 milliarder kroner.

Vogt & Wiig baserer klagen blant annet på at MT Højgaard skal ha vært i kontakt med Vegvesenet med sikte på forhandlinger etter anbudsåpningen. Det er grunnlag for å avvise anbudet, i følge advokatfirmaet, som også mener at det danske firmaet ikke tilfredsstiller Vegvesenets krav til kvalifikasjoner. Vogt & Wiig har også klaget på den korte fristen. Bare 10 dager etter at Vegvesenet offentliggjorde hvem man ville gi ståljobben til, gikk fristen for å klage ut. Det gir liten tid til å begrunne klagen.