OSCV/IMR: Farstad vil inn i subseasegmentet og får bygget to Vard 3 07 konstruksjonsskip med DP3 fra Rolls-Royce. (Bilde: Vard Design)
Farstads nye subsea konstruksjonsskip får to offshorekraner, den største på 250 tonn. Arbeidsdekket er på 1.800 m2. (Bilde: Vard Design)

ROLLS-ROYCE DP3

To Farstad subseafartøy blir de første med Rolls-Royce DP3-system

Første leveranse.

DP3 er markedets mest avanserte og sikre system for å holde skipet i riktig posisjon bare ved hjelp av motorkraft, propeller og thrustere.

Rolls-Royce tar dermed opp konkurranse med storebror Kongsberg på DP3-markedet.

De to subsea konstrukssjonsskipene bygges av Vard Langsten med Vard 3 07 design. De kan også brukes til IMR-oppdrag (inspection, maintenance, repair) etter at de er levert i 2015.

Klassereise

På DP2-markedet har Rolls-Royce vært med siden 2005. Etter det har DP-teamet til Rolls-Royce jobbet målrettet for å få fram et DP3-system.

– Det har vært klart en stund, men vi har ikke hatt det rette prosjektet å sette i gang med før Farstad bestilte de to subseafartøyene, sier Arnt-Ove Austnes, salgsansvarlig for automasjons- og kontrollsystemer i Rolls-Royce til Teknisk Ukeblad.

Hovedforskjellen på et DP2- og DP3-system er krav til redundans og feiltoleranse - det skal være dobbelt opp av alle viktige deler av systemet.

Verken brann eller oversvømmelse i en del av fartøyet skal medføre at fartøyet mister posisjonen og operasjonen må avbrytes. 

Styrings- og automasjonssystemene blir også omfattende og kompliserte når alle komponenter skal kunne styres og kontrolleres uavhengig av hverandre og gjennom brannsoner.

Skipet er delt inn tverrskips og langskips i ulike soner.

Les også: Island Offshore bestiller enda større offshoreskip

Rolls-Royce har tatt steget opp i DP3-klasen. DP3-skjerm og stikke som skal installeres i to subsea konstruksjonsskip for Farstad.
Rolls-Royce har tatt steget opp i DP3-klasen. DP3-skjerm og stikke som skal installeres i to subsea konstruksjonsskip for Farstad. Rolls-Royce

Trippel

Farstad har i tillegg til vanlig DP3-redundans, satt ekstra krav til sikkerhet.

– Det er trippel redundans i deler av systemet. Blant annet blir det tre operatørstasjoner og triple kontrollsystemer på brua. Det øker tilgjengelighet, men betyr også at redundans er opprettholdt selv om en stasjon får en feil, sier Austnes.

Han er glad for at det er både lokalt verft og lokalt rederi som skal installere det første DP3-systemet.

– Det gjør kommunikasjon og oppfølging enklere, sier Austnes.

Motorer med mer

Konkurransen er hard og konkurrenten er få. Derfor vil ikke Rolls-Royce opplyse om kontraktssummen.

I tillegg til Kongsberg, er det tre-fire utenlandske leverandører.

Rolls-Royce skal i tillegg til DP3-system også levere motorer, thrustere, propellsystemer, ror og styremaskiner.

Skipene vil inngå i Farstads satsing på subseasegmentet. Det første ble kontrahert for et snaut år siden, det andre i fjor høst. Hvert skip er verdt i overkant av 800 millioner kroner.

Skipene blir 143 meter lange, 25 meter brede og får et dekksareal på ca. 1.800 m2. Hvert av skipene skal ha to offshorekraner, den største på 250 tonn. Skipene utstyres også med alt som skal til for å operere tre ROV-er (fjernstyrte undervannsfarkoster).

Det blir køyeplass til 130 personer.

Skrogene til de to fartøyene bygges nå ved Vards verft i Tulcea, Romania.

Deretter taues de til Langsten i Tomrefjorden i Møre og Romsdal for utrustning. Levering blir i første halvdel av 2015.

Les også:

150 tonns kabelleggingssystem, karusell under dekk og 400 tonns hovedkran

Verdens mest avanserte rørlegger

Hyundai bygger avansert offshorefartøy