NetCom klarte å skape en voldsom hype i forbindelse med lanseringen av iPhone 3G fredag.
Tomme hyller
Mye medieomtale, lange køer og tomme hyller etter kort tid var resultatet.
Men oppmerksomhet er ikke det samme som klingende mynt, skriver Dagens Næringsliv.
Avisa har snakket med flere teleanalytikere som er skeptiske til inntjeningsmulighetene for NetCom.
Imagebygging
– Assosieringen med Apple vil være bra for NetComs image. Forhåpentlig dekkes kostnadene, men de kommer neppe til å tjene penger på iPhone-salget, sier analysesjef Leif-Olof Wallin i Gartner Group, til avisa.
John Strand i Strand Consult viser til at ingen av selskapene som har fått selge iPhone eksklusivt, har sett bedre resultater i form av flere kunder.
– iPhone genererer masse oppmerksomhet, men det er oppmerksomhet selskapene ikke kan betale regningene sine med, sier Strand.
iPhone-hysteri på lanseringsdagen
Surfer mye
NetCom kan likevel få økte inntekter fra datatrafikk fra iPhone-brukernes surfing på nettet.
iPhone-brukere i andre land surfer svært mye på nettet med telefonen.
– Den største gevinsten med iPhone er at den avdramatiserer å surfe på internett med mobiltelefon, sier Wallin.