Luftfartstilsynet har mistet kjernekompetanse som følge av flyttingen fra Oslo til Bodø. Flyselskapenes tillit til tilsynet er også svekket, kommer det fram i en ny rapport. (Bilde: Scanpix)

Tilsyn svekket etter tvangsflytting









Luftfartstilsynet sliter med kompetansen både blant medarbeiderne og med systematiske svakheter på organisasjonsnivå, heter det i rapporten fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

«Hovedutfordringen synes å være at tilsynet ikke ledes og organiseres på en måte som garanterer et høyt og jevnt nivå på arbeidet med tilsyn, regelverksutvikling og saksbehandling» skriver Difi.

Ikke truet

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har bestilt rapporten. Hun slår fast at den ikke sår tvil om flysikkerheten i Norge.

– Rapporten om forvaltningskompetansen hos Luftfartstilsynet gir et godt utgangspunkt for å forbedre kompetansen, blant annet gjennom styrket opplæring, gjennomgang av rutiner og system for saksbehandling, sier Navarsete.

Snakke sammen

Rapporten slår fast at Luftfartstilsynets medarbeidere må bli flinkere til å snakke sammen. Difi skriver rett ut at «samarbeidet mellom ulike avdelinger og ulike fagområder er for dårlig utviklet.»

Problemene går helt ned på grunnleggende krav, slår tilsynet fast:

«Ledere på alle nivå må følge opp og kontrollere at de grunnleggende kravene til god forvaltningsskikk blir etterlevd».

Flytting kritisk

Rapporten slår fast at flyttingen til Bodø bidrar til å svekke Luftfartstilsynet fordi dette «i realiteten innebærer å etablere en helt ny organisasjon».

Omstillingsprosessen har tatt lengre tid og blitt dyrere enn forutsatt, samtidig som tilsynet har fått et nytt europeisk regelverk å forholde seg til.

Flyttingen har også ført til at Luftfartstilsynet har mange nye og uerfarne medarbeidere, noe som igjen har konsekvenser for kompetanse og kapasitet.

Alt må gjøres

Difi anbefaler derfor at Luftfartstilsynet vurderer «alle tilgjengelige virkemidler, det være seg lønn, pendleordning eller lokalisering» for å løse bemanningsproblemene knyttet til flyttingen på områder med «kritisk kompetanse».

Rapporten avdekker også at Luftfartstilsynet har svært lav tillit blant aktørene i luftfarten. Det handler blant annet om lang saksbehandlingstid og prioriteringer og ujevn kvalitet på saksbehandlingen.

Sentrale aktører opplever at tilsynet ikke har evne til å trekke lærdom av tilbakemeldinger. (©NTB)