LYS OG LYD: Piloten i cockpiten varsles både med lyssignal fra mastene på begge sider av luftspennet og med advarselen "power line" over VHF-sambandet. (Bilde: Rune Nielsen, Bergens Tidende)
AUTOMATISK SLANGETILKOBLING: Slik ser den automatiske slangetilkoblingen mellom fartøy og oljeinstallasjon ut. (Bilde: ODIM)
BJØRVIKA: Operakjelleren bygges her. Metoden var uvanlig og aldri tidligere prøvd. Men tetting med leire og en betongpropp holder. (Bilde: Statsbygg)
Nexans Spider undervannsgraver. Spyler, suger og graver grøft på havbunnen. (Bilde: Hydro)

Tilspisset kamp om Årets ingeniørbragd

  • nyeteknologier

Årets ingeniørbragd

Hvert år kårer Teknisk Ukeblads lesere Årets ingeniørbragd. Det gjør man ved å gå inn på TUs nettsider www.tu.no/bragd. Avstemmingen avsluttes 1. desember. Vinneren offentliggjøres 15. desember på nett og i papirutgaven. Prisen deles ut i Trondheim i januar.

Lenge lå Odim med sitt system for automatisk tilkobling av slanger mellom plattform og forsyningsskip (ABCS, Automatic Bulkhose Connection System) på topp.

En god nr. to var Veidekke med sin oppsiktsvekkende metode for å tette kjelleren til operaen i Bjørvika.

Deretter var det langt ned til nr. tre og fire. Situasjonen snudde imidlertid denne uka.

Tilspisset

Nå har Odim fått knivskarp konkurranse fra Ocas med sin radarvarsling til fly og helikoptre dersom de nærmer seg hindringer i lufta, så som kraftspenn.

Rett før TU gikk i trykken skilte kun 0,1 prosent poeng Odim og Ocas. Veidekke ligger seks prosentpoeng bak.

Foreløpig er det en liten skare Hallingdøler som har stemt på Nesbyens gullgutter i Defa. Bilalarm- og bilvarmeprodusenten ligger desidert sist.

Dette er kandidatene:

  • Ocas
  • Tomax
  • Nexans Spider
  • Odim
  • Sevan Marine
  • Defa
  • Veidekke
  • Nacre
  • Ormen Lange

Du kan fortsatt være med og avgjøre hvem som skal få smykke seg med tittelen Årets ingeniørbragd 2006. Gå inn på www.tu.no/bragd og stem innen 1. desember. Alle som stemmer er med i trekningen av tre flotte premier.