TILLIT: Såkalte "tillitsmeglere" kan bidra til å bygge ned konflikter , mener Tom Erik Julsrud, seniorforsker i Telenor Research & Innovation.

"Tillitsmeglere" avgjør

  • Karriere

– Tillit kan være en utfordring. Tillitsproblemer forsterkes fordi ledere ikke kan kontrollere arbeidet på samme måte som før. Det gjelder særlig når medarbeidere fra ulike kulturer jobber sammen på tvers av avstander og ved arbeid i ekspertgrupper, sier Tom Erik Julsrud, seniorforsker i Telenor Research & Innovation.

Han er en av forskerne i forskningsprosjektet "Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv".

Ikke lederne

– Hvordan klarer vi å utvikle tillit i slike grupper? Studier av vellykkede arbeidsgrupper i Telenor og andre norske foretak viser at enkeltpersoner ofte fungerer som brubyggere på tvers av geografiske og/eller organisatoriske grenser. Personer med gode personlige relasjoner på tvers av fysiske og organisatoriske grenser – såkalte tillitsmeglere – kan i stor grad bidra til å bygge ned konflikter, sier han.

Ulikte typer tillit

Han peker på to typer tillitsmeglere: De med høy faglig ekspertise, og de med en mer personlig rettet tillit.

Disse tilhører ikke ledergruppa, ifølge forskeren.

– Denne tillitsbyggingen gjøres ofte av andre personer enn lederne for en gruppe. Det er altså også andre forhold enn ledelsesformer som spiller inn når man skal bygge tillit, sier Julsrud.