I ENDRING: Erik Syring tror det endringene i skolen de neste årene vil være like store som det har vært de siste hundre årene. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
MØTER: Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet tror ikke nettmøter kan erstatte personlig undervisning. (Bilde: CFWesenberg/Utdanningsforbundet)

Tilbyr mattelærere over hele verden

  • Karriere

Undervisningsselskapet Advanta har knyttet til seg mattelærere verden over. Disse veileder både studenter og lærere ved individuell kontakt og "klasseroms"-undervisning via internett.

- Fra nå av vil norske lærere få tilgang til samme opplæring som lærerne i de landene som gjør det best i matte, sier administrerende direktør Erik Syring i Advanta.

Har mer på gang

- Først i fjor kom det teknologi som gjorde undervisningsopplegget vårt mulig. Da fikk vi prosessorer og software som i kombinasjon med større båndbredde gjør at webkonferanse er mulig fra stua, sier Syring.

Det USA-baserte selskapet har holdt på i flere år, men det er først nå at undervisningstilbudet starter for fullt. Advanta har blant annet kurs for grunnskoleelever og etterutdanningskurs for lærere. Foreløpig er fagfokuset på matematikk, men etter hvert kommer kurs i fysikk, biologi, kjemi og språk.

- Først nå har opplegget god nok kvalitet og tilstrekkelig mange deltagere. Vi kan mikse og matche elever og lærere når som helst og hvor som helst, forteller Syring.

Sandvika vgs først ute

Advanta driver også kursing for elever.

- Vi trodde at outsourcing av kurs fra skoler til oss skulle ligge langt frem i tid, men vi er allerede i gang ved Sandvika videregående skole i Bærum.

- De 20 prosentene som er mest interessert i matte får kursing gjennom oss på sine fagdager, sier direktøren.

Fagspesialister tidlig

Syrring mener realfagsløftet må begynne mens barna er små.

- Det sporer av i Norge i forhold til realfag allerede før barna er ti år. Lærerne må være fagspesialister allerede tidlig i barneskolen, sier han.

Denne måneden begynner første kull med lærere på Advanta-kurs. Lærerne får splitter nytt datautstyr for 25.000 kroner som en del av undervisningspakken. Blant annet får de hver sin Apple-maskin til odel og eie.

- Den nye teknologien gjør utdanningssektoren til en åpen, flat, global arena, sier han.

Nettet like bra

Syring ser for seg at elever og studenter vil kunne velge og vrake i lærere verden over, og at norsk skole må tilpasse seg en helt ny konkurransesituasjon.

- Skillet mellom klasseroms- og nettundervisning viskes ut. Vi tilbyr nettundervisning som ligger tett opp mot klasserommet. Samtale og blikkontakt er nye og viktige elementer, sier han.





- Dette er bare begynnelsen

- Vi tror Syring har rett i at det vil bli mye av dette fremover. Så langt har vi bare sett den spede begynnelsen, sier leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet.

Samtidig påpeker hun at alle aktører som melder seg, engasjerer seg for å tjene penger.

- Det er et tegn på at utdanningssektoren er i ferd med å bli markedsorientert, sier hun.

Forbundet er opptatt av at utdanning utvikles gjennom politisk styring.

- Åpenhet og deling er sentralt. Vi må ha et system som gir alle med interesse for det likeverdig tilgang, sier Hjetland.

Hun mener Syring tar feil når han sier at undervisning via nettmøte kan erstatte personlige møter.

- Spesielt på barne- og ungdomstrinnene er personlig kontakt viktig, sier hun.