Tilbyr kurs i å overleve

  • offshore

Åsgårdstrand/Horten: I midten av april setter Havarivernskolen i Horten i gang et tilbud i trening med evakuering fra helikopter. Da er den nye simulator ferdig installert og testet ut.

- Vi har kapasitet til å trene 200 personer i uken med den nye simulatoren. Da kan norske sokkelarbeidere oppleve å være med på en helikoptervelt og redde seg ut fra en kabin som er opp-ned, forteller rektor Jarl Berge Larsen.

Simulatoren er utviklet av Saver Consult i Åsgårdstrand i samarbeid med Henriksens mekaniske verksted i Tønsberg.

Frykter mest transporten

Undersøkelser viser at det arbeiderne på norsk sokkel gruer seg mest til, er helikoptertransporten ut til installasjoner og skip.

Og det med rette - de største ulykkene på norsk sokkel har vært helikopterulykker. I motsetning til flere andre lands regelverk, har det norske kravet til opplæring i forbindelse med evakuering fra helikopter vært mangelfullt.

Nå ønsker arbeidstagerorganisasjoner og myndighetene å forbedre dette.

- Det er en stor fordel å gjennomføre kurs i evakuering fra helikopter, siden dette er et krav på andre lands installasjoner i Nordsjøområdet. Særlig viktig er dette for de mannskapene som betjener flere lands felt i forbindelse med vedlikeholdsarbeider, sier Larsen. - Erfaringer viser at folk har lett for å være desorienterte når et havari er skjedd og helikopteret er snudd på hodet.

Seks personer

Selve simulatoren er formet som en helikopterkabin i aluminium med stoler, dør og vinduer. Stolene er utstyrt med sikkerhetsbelter som vi kjenner fra fly.

- I motsetning til bilbelter kan disse beltene løses ut mens du befinner deg opp-ned, forteller Thor Haltbrekken i Saver Consult. Setebeltene har han for øvrig fått fra Widerøes flyselskap som hadde et stort antall til overs på grunn av en tidligere feilleveranse.

Kabinen er festet til en gaffel som står på en heisanordning. Innfestingen til denne er spesiell. Når kabinen senkes ned i vannet, er den i riktig stilling. Ved hjelp av flyteelementer snus kabinen på hodet. Kabinen er festet i en svingkrans som kan tåle vekter opptil 1200 kilo. Selve kabinen veier 500 kilo. Den har plass til seks personer.

Heisanordningen er i galvanisert stål. Vinsjen som drar enheten har to hastigheter. Kabinen har full ståhøyde og er laget slik at den synker. Selve enheten er fleksibel. Kabinen er festet på en gaffel slik vi kjenner fra gaffeltrucker. Derfor er det mulig å ha flere forskjellige kabiner knyttet til simulatoren. Forsvaret er interessert i å bruke innretningen som simulator for personer i pansrede personellkjøretøyer.

Alle rettigheter, mønsterbeskyttelsen og patenter innehas av Saver Consult og Thor Haltbrekken. Havarivernskolen skal bistå med salg av apparatet og vil få en del av inntektene.

- For helikoptertransport er det et begrenset utvalg av mulige kunder for denne simulatoren. Likevel håper vi å selge fire til fem i året, sier Haltbrekken.