Til værs med teknofag

  • Arbeidsliv

Det veksler fort mellom latter og blodig alvor når teknologi står i fokus for jentene på teknologilinja ved almennlærerutdanninga ved Høgskolen i Østfold. - Det verste er når det mangler fire sider av bruksanvisningen, ler læreskolestudent Marit Solås.

Sammen med Line Østre forsøker hun å sette sammen en testrakett. Gjennom studiet ved Høgskolen i Østfold har jentene valgt et ukeskurs på Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) på Andøya.

Rakettkvinner

Med klar overvekt av kvinner reiser åtte studenter fra Høgskolen i Østfold 170 mil hvert år for at de kommende teknologilærerne skal få med seg rakettoppskyting, ballongslipp og utvidet kunnskap om romforskningen på Andøya Rakettskytefelt (ARS). NAROM som er et datterselskap av ARS, formidler romkunnskap til 1300 teknologinysgjerrige elever, studenter og lærere årlig.

- Den totale omsetningen for romrelatert virksomhet i Norge vil i 2004 være på nær seks milliarder kroner. Sånn sett utgjør NAROMs omsetning nokså lite. Men som kunnskapsformidler videre inn i skolesystemet har vi en klart overordnet funksjon - også på landsbasis, forklarer sivilingeniør i romteknologi, Per Stian Bendiksen.

NAROM legger til rette undervisningsopplegg og feltsamlinger for både grunnskoleelever, videregående skoler, samt høgskoler og universitetene.

- Vi har også et samarbeid med ESA, NASA og flere utdanningsinstitusjoner i Europa og USA.

Høyteknologi

NAROM arrangerer ukeskurs for lærere og lærerstudenter i temaer som romrelatert miljøfysikk, jorda sett fra satellitt, verdensrom og klasserom og stråling og helse. Men i tillegg inngår NAROM som lærested for mange av kursene ved Romingeniørutdanninga ved Høgskolen i Narvik.

- Andøya rakettskytefelt brukes gjennom alle klassetrinnene. I andre klasse forbereder de og skyter opp en studentrakett. Diplomoppgavene i femte klasse er gjerne en rakettoppskyting i samarbeid med ARS.

Rakett på nett

Rakettkvinnene fra Høgskolen i Østfold har lastet ned den rette programvaren på pc-en, og gjør omfattende beregninger av stabiliseringspunkt, kurver og baner alt etter rakettform og vekt. Et dataverktøy som ligger tilgjengelig for alle lærere som ønsker en annerledes matteoppgave. Marit Solås viser tegningen av en noe tykkere rakett som de har lagt inn: - Det er spennende når raketten bryter lydmuren. Det er da det blir liv i kurvene.

- Vi bruker forelesningene og teorien vi lærer her på rakettskytefeltet, men vi må selv omformulere det til elevene i grunnskolen, forklarer Line Østre.

Ballongdansen

Nesten midt i Andenes sentrum forbereder studiekollegene Hege Slind Jensen, og Guro Osland Ness et ballongslipp. Årlig slippes mellom 50 og 60 værballonger. Under ballongen henger en sonde med trykksensor, temperaturmåler, fuktighetssensor og en radiosender. Hvert femte sekund vil datamaskinen laste ned nye målinger.

- Ballongen vil stige med rundt fem meter i sekundet. I 25 kilometers høyde vil den være mellom fem og seks meter i diameter når den sprekker, forklarer Guro Osland Ness.

Martin Langteigen er ingeniør, og ansatt på rakettskytefeltet. Han følger forberedelsene sammen med de øvrige studentene. Når alt er klart, ringer han kontrolltårnet på flyplassen og klarere slippet.

- Vi har også gjort klart til å overføre dataene automatisk til en web-side. Da kan for eksempel forskere i Tyskland bestille et slipp, og laste ned dataene umiddelbart, forklarer Langteigen før han tar et godt grep i ballongen og drar den etter seg ut i sørøstlig frisk bris.

24 780 høydemeter og 66,6 horisontale kilometer senere ender " GuroHege" ferden med et smell. Nye data og ny teknologikunnskap er oppnådd.

Og hvordan gikk det med rakettoppskytingen?

- Fantastisk. Den lille raketten fløy flere hundre meter av gårde. Men jentene fikk ikke målt høyden - for østavinden tok den, ler teknologilærer Laila Løseth.

I løpet av vårsesjonen vil Stortinget avgjøre om " teknologi og design" skal innføres som fag i grunnskolen. Blir faget vedtatt innført vil faget blir det obligatorisk fra og med 2006. De første lærerne står klare til dyst.

NAROM er en nasjonal feltstasjon for romrelaterte fag på alle utdanningsnivåer. Høgskolen i Østfold sender årlig lærerstudenter til Andøya.

NAROM er et datterselskap av Andøya Rakettskytefelt (ARS).