Liv Signe Navarsete ble omringet av bekymrede Think-ansatte under EVS24-messen i Stavanger. Fra venstre konsernsjef Richard Canny, salgsdirektør Richard Waitz og designdirektør Katinka von der Lippe. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

– Think trenger lånegaranti

  • Industri

– Vi registrer at eierne og ledelsen nå ser ut til å være villig til å spytte inn kapital. Det de trenger fra myndighetene er en lånegaranti, sier Kåre Rygg Johnsen, generalsekretær i Tekna, til Teknisk Ukeblad.

Sendte brev

Før helgen sendte Tekna et brev til næringsminister Sylvia Brustad, hvor foreningen understreket at ledelsen og de største eierne i Think ønsker å satse videre på elbilen og ønsker å videreføre Think som et selskap som produserer biler og driver teknologiutvikling i Norge. Da trengs en lånegaranti fra staten.

Regjeringen har gjentatte ganger avvist å støtte selskapet direkte, og henvist det til institusjoner som Investinor og Innovasjon Norge, uten at det har materialisert seg i verken direkte investeringer eller lån.

Ikke statlig oppgave

– Jeg er enig i at det ikke er en statlig oppgave å gi støtte til et firma som eierne ikke føler har livets rett. Hvis eiere og ledelse ikke ønsker å satse, skal selvfølgelig ikke staten gå inn. Men nå står eiere og ledelse bak, sier Rygg Johnsen.

Mandag møtte sentrale tillitsvalgte i Tekna statssekretær Rikke Lind i Næringsdepartementet. Så sent som i mars avviste Lind å møte Thinks Jan-Olaf Willums.

Tillitsvalgt John Kristian Skagestad er betinget optimist etter møtet med statssekretæren.

– Vi har blitt henvist tilbake til Innovasjon Norge. Virkemiddelapparatet er tilført en ny milliard og NHD har spesifisert klart og tydelig at det skal brukes til miljøteknologi og bildelindustri, sier Skagestad.

Ber ikke om kontanter

I neste uke krever gjeldsnemnda at Think har mulige løsninger på plass, hvis ikke rykker konkursspøkelset enda et hakk nærmere.

– Det er tre mulige utfall. Det ene er støtte fra norske myndigheter, med fortsatt produksjon i Norge. En annen mulighet er en løsning med en utenlandsk part. Eller konkurs, sier Skagestad.

Think har de siste ukene blitt første elbil som er godkjent for salg over hele EU-området og har inngått kontrakt om salg av 600 biler til Spania.

Teknisk Ukeblad vet at regjeringen har vurdert å gå gjennom ulike miljørettede tiltak overfor norsk bilindustri, men konkludert med at eksisterende ordninger i Norge er gode nok til å møte industriens behov.

Vil starte opp etter sommeren

Think-sjef Richard Canny har tidligere uttalt overfor Teknisk Ukeblad at selskapet er i ferd med å sluttføre forhandlinger med kreditorer og investorer, slik at det finansielle igjen er på plass.

Nå forbereder selskapet seg på å restarte produksjonen i andre halvår.

Les mer om Think.