Utviklingskontrakt, kaller Statens vegvesen modellen som skal brukes på E6 i Nordland. (Bilde: Colourbox)

Tester ut ny veimodell

  • Bygg

E6 fra Trøndelag gjennom Nordland og til Saltfjellet er en dyster affære.

Mange smale veistrekninger, krappe svinger og steder der veiskulderen er så dårlig at vogntogene sklir ut i grøften.

Pengene til å utbedre veien har likevel uteblitt. En finansieringsmodell som delvis baserte seg på bompenger havarerte i 2004, etter massiv motstand fra befolkningen i de fire berørte kommunene.

På nytt

Nå prøver man igjen, med en modell Statens vegvesen kaller utviklingskontrakt.

Det innebærer at kommunene slår sammen sine poster for bygging, vedlikehold og drift til en felles pott, og totalansvaret for veistrekningen gis til én entreprenør i opptil 15 år.

En konsekvens skal være at veivedlikeholdet ikke blir like avhengige av årlige budsjetter.

Bompenger

Prosjektet er utredet i to alternativer, skriver Aftenposten - det ene med bompenger, det andre uten.

Prisen på de 270 kilometerne med vei er beregnet til 3,8 milliarder kroner, en milliard mer enn kommunene klarer å mobilisere uten bompenger.

Alle de fire kommunene må gå inn for bompenger hvis det alternativet skal velges.

– Unik mulighet

Spørsmålet skal opp på kommunestyremøtet i desember.

– Dette er en helt unik mulighet sm jeg håper vi ikke skusler bort. Vi har vært taperne i veikampen i flere tiår, sier ordfører Kjell-Idar Juvik i Hemnes til Aftenposten.