Tester Ormen-motorer

  • offshore

Til sammen bruker kompressorene på Ormen Lange-anlegget rundt 150 MW.

- Det betyr at de fem kompressorene står for rundt 70 til 80 prosent av effektbehovet til landanlegget, forteller overingeniør Gunnar Skisland hos Norsk Hydro.

Italienske Nuovo Pignone S.p.A skal levere tre 48 MW motordrevne kompressorer som brukes for gasseksport til Storbritannia og to 7,3 MW motordrevne kompressorer for rekompresjon.

Vekten på kompressorene, kompressor og elektromotor, er henholdsvis på ca. 220 tonn og ca. 70 tonn. Kontrakten har en verdi av 450 millioner kroner. De elektriske drivsystemene leveres av ABB, en kontrakt på rundt 150 millioner kroner.

Frekvensstyrt

De tre store kompressorene blir matet via spesielle transformatorer fra hovedforsyningen på 132 kV i anlegget. Transformatorene har fire viklinger der to går inn på drivsystemet for motorene som er basert på ABBs 12-puls Megadrive LCI (Load Commutated Inverter) frekvensomformere.

Frekvensomformerne skal regulere turtallsområdet til eksportgass-kompressorene som ligger fra 70 til 105 prosent av nominelt turtall på 3000 omdreininger i minuttet. Motorene har bare to poler for å gjøre giret minst mulig mellom motor og kompressor som har nominelt turtall på 8600 omdreininger/min. Motorene går med en spenning på rundt 7 kV.

Back to back-test

Men før det hele settes i drift, utføres omfattende test av motorkapasitet og styring av motorene som leveres av det engelske firmaet Brush. Denne skal etter planene skje ved ABBs anlegg i Birr i Sveits fra begynnelsen av mars neste år og ut mai. - Når motoren kommer opp i turtall, blir den andre koblet inn som generator og fungerer som last for motoren, opplyser Skisland.

Etter gjenomført motortest skal det kjøres en fullskalatest hos Nuovo Pignone like utenfor Firenze. - Her skal vi så kjøre en såkalt fullstring-test ved å benytte transformator, filter, frekvensomformer, motor og kompressor.

Kompressoren blir fylt med gass som pumper gassen med spesifisert trykk og volum i et lukket system. Denne testen er primært for å teste at kompressoren tilfredsstiller gitte parametere, men er også en indikasjon på om kontrollsystem og de øvrige komponenter i anlegget fungerer.Testperioden vil foregå fra midten av juni neste år og ut til starten av oktober.

I tillegg kommer vanlige IEC-normerte utstyrstester. - I det hele snakker vi om store og omfattende tester av svært tungt utstyr slik at det blir kostbart, sier han. Til prøvene utenfor Firenze, må det blant annet bli lagt opp en ny 132 kV kraftlinje.

Spesiell transformator

Helt spesiell for prosjektet er de tre transformatorene med fire viklinger. To av viklingene brukes for en 12-puls likeretter i omformeren. Den tredje er selve primærviklingen mot 132 kV nettet, mens den fjerde med et spenningsnivå på 11 kV blir tilkoblet en filterenhet for korrigering av effektfaktor og reduksjon av overharmonisk støy på nettet.

- Vi får da et filter som kan arbeide på 11 kV i motsetning til å ha et filter direkte på 132 kV-forsyningen. Det ville gitt en vesentlig dyrere løsning, sier Skisland. På viklingen skal det monteres et 24 MVAr filter. Han poengterer at det er viktig å få redusert støyen inn på nettet og få en riktig effektfaktor.

Hydro forventer ikke store problemer med den tekniske løsningen som er valgt. - Vi bruker tross alt en rimelig konvensjonell omformerteknikk, selv om det er store effekter det er snakk om, sier han.

Stor el-entrprise

Det elektriske anlegget på landanlegget i Nyhavna blir omfattende med fordeling på spenningsnivåene 132, 22 og 11 kV. Alle direkte startede høyspenningsmotorer blir drevet fra 11 kV nettet, mens 22 kV nettet generelt brukes som tilførsel til fordelingsstasjoner som er spredt rundt i prosessområdet.

690 V brukes til lavspent motorfordeling og 400/230V i hovedsak til lys og stikk. Bruk av 690 V betyr at denne spenningen kan brukes for motorer på opptil 400 kW før man må over på høyspenningsmotorer. Spenningen er mye benyttet i offshoresammenheng.

Les også:

Her er grunnen til at Oslo satte full stopp på LED-utbyttingen

Slik blir Sintefs nye elkraftlab