INFRARØDT: Aptomar, med daglig leder Lars Solberg, har utviklet dette søkesystemet, som kan monteres på skip eller oljeplattformer. Nå vil Kystverket teste det. (Bilde: Trond Gram)
Lars Solberg, daglig leder i Aptomar (Bilde: Trond Gram)

Tester infrarødt oljevernsystem

TRONDHEIM: Store oljeutslipp blir enklere å spore og sjøfolk som har falt over bord enklere å finne med Aptomars overvåkingssystem for oljebransjen.

Priser og støtte

Som studenter ved Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU, utviklet Lars Solberg, Håkon Skjelten og Jonas Moræus en stabilisert søkelyskaster for skip, med en teknologi som fjerner påvirkningen fra båtens bevegelse på lyskasteren.

Selskapet Sec Systems fikk priser og pengestøtte fra investorer, men etter tilbakemelding fra kundene så de at de hadde andre behov.

Videreutviklet systemet

– Gjennom tilbakemelding fra kundene så vi at vi kunne videreutvikle systemet med en avansert, infrarød sensor som kan måle omfang og tykkelse av oljeflak, finne båter og personer på lang avstand, forteller Lars Solberg, daglig leser i selskapet som nå har skiftet navn til Aptomar.

Nå er det videreutviklet til et infrarødt verktøy for bruk på skip og plattformer. Det er bygd opp av en søkeenhet med kamera, som monteres høyt på fartøyet, og en server. All informasjon er tilgjengelig på land, via et nettgrensesnitt. Skreddersydd til oljeselskapenes integrerte operasjoner.

– Ekspertene er ikke alltid samlet på operasjonssentralen, derfor er all informasjon tilgjengelig på nett. Det gjør det enkelt å logge seg på fra nettkafeen i Spania, hvis man er på ferie, sier Solberg.

Enklere oljevern

Samtidig jobber selskapet med å integrere værinformasjon i systemet og som gir mulighet til å ta med værdata i beregningene. Det gjør det enklere å planlegge oljevernoperasjoner.

Målet er at verktøyet, som har fått navnet Securus, vil effektivisere opprydningsarbeidet, gi rask beslutningsinformasjon til operasjonsledelse på land og sjø, og gi operatørselskaper og myndigheter informasjon i sanntid.

Tykkelseskart av oljeflak blir automatisk overført til digitale kart i sanntid, slik at operasjonsledelsen kan dirigere oppsamlingsressursene der de gjør størst nytte, for eksempel til de tykkeste delene av oljeflaket.

Kystverket tester

Nå skal Kystverket teste systemet om bord på Kystvaktskipet KV Harstad i ett års tid. De vil teste ut systemet for områdeovervåking.

– Vi vurderer å montere Securus om bord for å vurdere systemet i forhold til oljevernberedskapen som IR-teknologien gir. Det har flere kapasiteter som er interessante for Kystverkets del, blant annet bildeoppbygging, og integrering av bilde og kartapplikasjon, sier Kjetil Aasebø i Kystverket.

Han understreker at også fleksibiliteten systemet har med å kunne videreformidle bilder i sanntid til operasjonsledelse på land er interessant for Kystverket. Beslutningen oom å prøve ut systemet tas i løpet av kort tid.

Utenlandsk interesse

Samtidig merker Aptomar interesse utenfor landets grenser.

– Vi har vært i kontakt med US Coastguard og Canadian Coastguard, som er interessert i å vite mer om systemet, sier Solberg.

Gründerne har fått med seg StatoilHydro Venture, NTNU Technology Transfer og investorselskapet Proventure Seed på eiersiden. Styreleder Thor Egil Five i Proventure har tro på at systemet kan gjøre det godt i flere markeder.

– Det er visse markeder som stagnerer nå. Men når ett marked faller, vokser et annet, sier han og viser til behovet for kontroll på havområder i forbindelse med stadig økende migrasjon, og utstyr til søke- og redningsoperasjoner.