Teknologien, Adaptive Compliant Trailing Edge (ACTE), lar vingene endre form, med klaffer som kan stilles inn på ulike vinkler. Disse skal blant annet kunne redusere drivstoffforbruket. (Bilde: NASA)

NASA

Tester flyvinger som kan endre form i lufta

Kan spare millioner i drivstoff.

Nasa har, sammen med Air Force Research Laboratory (AFRL) og FlexSys Inc, gjennomført en rekke vellykkede flyvetester, hvor de har testet en teknologi som tillater vingene å endre form.

Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt teknologien i detalj under testingen. Den kan potensielt redusere drivstoffforbruk i fly med millioner av dollar årlig, redusere vekten på flyskroget og dempe støyen fra flyet når det tar av og lander, skriver Nasa.

Les også: Slik har Widerøe gjort 16 gamle fly «nye»

22 prøveflygninger

I løpet av de siste seks månedene er det gjennomført 22 prøveflygninger, med den eksperimentelle teknologien Adaptive Compliant Trailing Edge (ACTE). De viser betydelige forbedringer sammenlignet med konvensjonelle klaffer som brukes på eksisterende luftfartøy, ifølge Nasa.

Testfartøyet ble flydd med de eksperimentelle klaffene i ulike vinkler, fra -2 grader til 30 grader.

Selv om det skal være mulig å endre klaffene underveis, ble hver test gjennomført med en fast vinkel for å skaffe trinnvise data på en mest mulig sikker måte.

ACTE-teknologien kan både tilpasses eksisterende flyvinger, eller integreres i helt nye flyskrog.

Den gjør det mulig å redusere vekten på vingen, som kan skreddersys for optimal aerodynamikk slik at drivstoffforbuket går ned. Dette gir mer effektive operasjoner, samtidig som det reduserer utslipp og støy, forklarer Nasa.

Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen

Modnet i 17 år

Arbeidet med ACTE ble startet i 1998 av AFRL og FlexSys Inc. I 2009 kom også Nasa med på laget.

Teknologien er altså modnet i 17 år, før flyvetestene ble gjennomført.

Nå er teknologien klar for å bedre luftfarten, både for den amerikanske luftstyrken og for kommersiell flyindustri, melder Nasa.

Se spektakulær video: