Windows Phone opp mot 10 prosent

Microsofts operativsystem har snart ti prosent markedsandel i Europas største markeder.

Å forsøke å etablere seg i et marked som domineres fullstendig av Google og Apple er ikke lett for noen. Selv ikke for Microsoft. Men Microsofts stå-på-vilje (og enorme pengebinge) har sørget for at de sakte men sikkert har gjort seg lekre for forbrukerne, og klort til seg markedsandeler. Mye av æren må tilskrives Nokia, som satset alt på Windows Phone.

LES OGSÅ: Microsoft kjøper Nokia

Tall fra Kantar Worldpanel ComTech viser at det kan begynne å betale seg. I perioden juni til august hadde Windows Phone ifølge analysen en samlet markedsandel på 9,2 prosent i de største europeiske markedene. Dette inkluderer Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.

Best i Storbritannia

Spesielt godt gjør Microsoft det i Storbritannia og Frankrike, med en markedsandel på henholdsvis 12 og 10,8 prosent. Dårligst stilt er det i Spania, hvor andelen er 2,2 prosent.

Windows Phone-tallene kan nesten oversettes til salg av Nokia-telefoner, da det er Nokia som er den dominerende aktøren i Windows Phone-økosystemet. Finnenes markedsandel er 7,8 prosent i de fem markedene.

Tall fra Strategy Analytics viste i sommer en global markedsandel på 3,9 prosent for Windows Phone. Samme analyse pekte ut Android som den store vinneren, med knapt 80 prosent av markedet.

Kantars tall forteller omtrent samme historie for Android i de største europeiske markedene, med en andel på rett over 70 prosent. 



Androids toppunkt nådd?

Dominic Sunnebo i Kantar tror Android nå har nådd sitt toppunkt i Europa. Det har først og fremst vært Samsung som har sørget for Androids store vekst, men nå faller gigantens markedsandel, mens Nokia, LG og Sony begynner å bli større.

Det er likevel Samsung som er den store vinneren, med en markedsandel på 47,1 prosent. Apple er nest størst, men har "bare" 16,1 prosent. Det er imidlertid verdt å merke seg at Samsung har falt nesten to prosentpoeng, mens Apple har økt med to prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.

Også Sony, Nokia og LG har klatret i markedsandel. De store taperne er HTC, BlackBerry og Motorola.

Kilde: Kantarworldpanel.com