Samsung dominerte 2013

Solgte dobbelt så mange smarttelefoner som Apple.

Smarttelefonsalget økte med 41 prosent, og 990 millioner telefoner ble sendt ut fra fabrikkene. Analyseselskapet Strategy Analytics presenterte denne uken sine tall for det globale smarttelefonmarkedet i 2013, og de peker på et sterkt år for Samsung.

At det koreanske selskapet er verdens største er ingen nyhet, men de har aldri produsert så mange smarttelefoner som i fjor. Hele 319,8 millioner smarttelefoner ble sendt ut fra gigantens fabrikker. Dette er mer enn dobbelt så stort volum som nummer to på listen. Apple sendte ifølge Strategy Analytics ut 153,4 millioner telefoner i hele fjor.

LES OGSÅ:

Test av Samsung Galaxy S4

Test av Apple iPhone 5S 



Kilde: Strategy Analytics

Samsung og Apple har nesten halve markedet

På de neste tre plassene kommer henholdsvis Huawei, LG og Lenovo med 50,4, 47,6 og 45,5 millioner utsendte telefoner. Om man teller markedsandeler er det imidlertid tydelig at det er Samsung og Apple det først og fremst dreier seg om.

Mens Samsung hadde en markedsandel på 32,3 prosent og Apple 15,5 prosent, vaker de neste tre på rundt fem prosent hver. Alle de andre produsentene har samlet en markedsandel på 37,7 prosent, ifølge rapporten.

Samsung økte sin markedsandel med 1,9 prosentpoeng sammenlignet med 2012. Apples markedsandel falt med 3,9 prosentpoeng i samme periode. Huawei, LG og Lenovo økte sine markedsandeler med rundt ett prosentpoeng hver i perioden. LG gjorde det spesielt bra i Latin-Amerika, Huawei vokste i Europa, mens Lenovo har et sterkt grep om det kinesiske markedet, skriver analysebyrået.

Det skal nevnes at ingen smarttelefonprodusent noen gang tidligere har solgt like mange telefoner i løpet av ett år som Samsung gjorde i 2013. Det er trygt å si at deres store markedsføringsbudsjett har gitt resultater. Man kan heller ikke ignorere at de lanserte mange knakende gode smarttelefoner i året som gikk.

Selv om Apples markedsandel gikk ned, solgte de 17,6 millioner flere telefoner enn i 2012. At markedsandelen går ned skyldes først og fremst at Apple ikke har noen produkter beregnet på nye markeder, ifølge rapporten.

Kilde: Strategyanalytics.com