Samsung dominerer Europa

Mens Apple opplever tilbakegang, kontrollerer Samsung halve mobilmarkedet alene. Android er klart største plattform.

Analysebyrået IDC har regnet på det, og kommet frem til at det ble solgt færre telefoner i Vest-Europa i årets første kvartal. Deres analyse av markedet viser også hvilke mobilprodusenter som gjør det best, og hvilke som har tilbakegang.

Oversikten tar ikke for seg antall solgte telefoner til sluttbruker, men antall utsendte. Det vil si hvor mange telefoner de forskjellige produsentene sendte ut til det vest-europeiske markedet i perioden.

Android dominerer

Det er Android som dominerer markedet i Vest-Europa. Markedsandelen var 69 prosent i første kvartal, en oppgang fra 55 prosent samme periode i fjor. Apples iOS opplever en tilbakegang, med en andel på 20 prosent. I første kvartal i fjor var andelen til iOS 25 prosent.

Windows Phone er fortsatt en liten aktør, selv om andelen har økt fra 4 til 6 prosent.

LES OGSÅ: Slik er Windows Phone 8

De største produsentene

Den klart største produsent i området er Samsung. De hadde alene nesten halvparten alene. Deretter kommer Apple og Nokia, som hadde 14 prosent hver. Bak disse kommer Sony og LG.

Mens Samsung økte sin markedsandel 10 prosent, sang Apples med 11 prosent. Størst tilbakegang hadde imidlertid Nokia, med 30 prosent. Sony økte med 64 prosent, mens LG økte med 178 prosent.

LES OGSÅ: Test av Samsung Galaxy S4

Ser man på smarttelefonmarkedet isolert, ser situasjonen litt annderledes ut. Samsung er fortsatt klart størst, men Apple har 20 prosent av dette markedet. Deretter kommer Sony med 10 prosent, LG med 8 prosent og Nokia med 5 prosent.

De største mobiltelefonprodusentene i Vest-Europa første kvartal 2013 sammenlignet med første kvartal 2012:

 

Kilde: IDC

De største smarttelefonprodusentene i Vest-Europa første kvartal 2013 sammenlignet med første kvartal 2012:



Kilde: IDC 

Færre telefoner solgt

Sammenlignet med første kvartal i fjor sank antallet utsendte telefoner med 4,2 prosent. Totalt ankom 43,6 millioner mobiler Vest-Europa i første kvartal i år. 

Største nedgang finner vi naturlig nok i "ikke-smarttelefon"-segmentet. Utsendelsen av slike telefoner falt med 31 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Men smarttelefondistribusjonen falt også, med 12 prosent.

Den største grunnen til fallet er antakelig den økonomiske situasjonen for europeiske husholdninger. IDC nevner også at mobiloperatørene kutter i sine subsidier. Det betyr færre enkronestelefoner, og dermed en større utgift i kjøpsøyeblikket.

Mens det i sør er økonomien som bremser salget, er situasjonen en annen i nord. Her har de aller fleste smarttelefoner i utgangspunktet, og færre føler behov for å kjøpe ny så lenge det er bindingstid eller før telefonen går i stykker, skriver IDC.

Den videre veksten i det vest-europeiske smarttelefonmarkedet kommer til å dreie seg om de som ikke har smarttelefoner fra før av, mener IDC. Siden smarttelefoner dominerer butikkhyllene kommer disse trolig til å velge slike telefoner når de skal ha seg en ny mobil neste gang. De kommer imidlertid til å gå for de billigste smarttelefonene, mener analytikerne.

Kilde: IDC.com