BYGG

Terrorsikkert frihetstårn

Mona StrandeMona StrandeJournalist
11. sep. 2006 - 14:51

Det er ikke det samme å bygge en skyskraper nå, som før terrorangrepet mot Twin Towers for nøyaktig fem år siden.

Avanserte systemer

Det 541 meter høye bygget skal stå ferdig iløpet av 2011, og vil da være utstyrt med en rekke løsninger for å gjøre bygningen terrorsikker.

Freedom Tower vil ha så avanserte systemer for livredning at de overgår alle krav i New York Citys byggeforskrifter, og vil lede vei for nye standarder ved bygging av høyhus.

Nødkjerne

En vertikal kjerne vil gå hele veien gjennom midten av bygget. Denne vil inneholde mange av strukturene som er avgjørende for sikkerhetssystemene, skriver BBC.

Kjernen vil få én meter tykke vegger, laget av ekstra sterk betong. Innenfor disse veggene vil det finnes kabler for nødkommunikasjon, ventilasjonssjakter og vannrør, i tillegg til trapper og heiser for å komme inn eller ut av bygningen.

Reservert trapp

Inne i kjernen vil det også bli en trappeoppgang som er reservert for bruk av beredskapstjenesten i nødsituasjoner.

Denne oppgangen vil være trykkregulert for å holde all røyk ute, og skal være ekstra bred så brannmenn uten problemer kan bære utstyr opp og ned.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Målet med denne løsningen, er å unngå trengselen som oppstod i trappene 11. september 2001.

Nødutganger

Kjernen vil også inneholde heiser som er vanntette, for å unngå ødeleggelser av sprinkleranlegget. Her blir det også to rømningstrapper som er sammenkoblet. På denne måten kan folk enkelt bytte til en annen trapp dersom den ene blir blokkert av murblokker, slik den ble 11. september 2001.

For ytterligere sikkerhet forgrenes trappene ut i fire utganger på bakkenivå. På denne måten unngås all potensiell trengsel i lobbyen, og folk kan komme seg fortere ut og i sikkerhet.

Brannsikkerhet

Kraften av sammenstøtene når flyene pløyde inn i tvillingtårnene, førte til at brannsikringen løsnet fra stålrammene, så flammene kunne rase fritt. Dette var en av hovedårsakene til at bygningene kollapset.

I hele Freedom Tower vil det bli brukt betong som inneholder svært klebrig og forsterket brannsikring. Arkitektene mener dette kan tåle enormt kraftige støt.

Progressiv kollaps

De mange brannene i tvillingtårnene svekket den allerede kollisjonsskadde strukturen ytterligere. Gulvene begynte å sige ned, noe som fikk bærebjelkene til å svikte. Til slutt klarte de ikke presset, og bygningene falt sammen som trekkspill. Dette kalles progressiv kollaps.

Ifølge arkitektene er Freedom Tower designet slik, at uansett hva som får to bærebjelker til å rase sammen, vil bygningen fortsatt bli stående.

Hele tårnets struktur er bundet sammen på en slik måte at tyngden automatisk omfordeles igjennom hele tårnet, dersom ett element mister bæreevnen.

Dobbel luftfiltrering

Luft til kontorene i Freedom Tower vil bli trukket inn fra toppen av bygningen. På denne måten unngår de forurensningen som er på gatenivå. I tillegg sikrer de seg mot at ventilasjonssjaktene tettes av støv ved et eventuelt terrorangrep, noe som var et stort problem for nøyaktig fem år siden.

Luften blir også filtrert to ganger, i mikrostøvfiltre og kullfiltersystemer. Dette skal gi frisk luft uansett biologisk eller kjemisk angrep.

Kledningsvegg

Nederst i bygningen skal det monteres en kledningsvegg. Den skal bestå av tre lag laminert glass, som er skilt fra hverandre med vakuum for å tåle ekstra mye. Bak denne veggen bygges en armert stålstruktur.

Arkitekter sier at kledningsvegger i glass både kan tåle og beskytte mot eksplosjoner, og at laminert glass ikke knuser i småbiter.

Strategisk plassering

Freedom Tower bygges på det nord-vestlige hjørnet av tvillingtårnenes plassering, mellom Vesey street, West street og Fulton street.

Det skal bygges med 28 meters avstand til West street, som er hovedtrafikkåren, så bygningen og dens leietakere ikke er i fare ved bilbomber eller bomber som på annen måte plasseres i denne gaten.

Vesey street og Fulton street kan bare trafikeres av autoriserte kjøretøy.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.