Telenor svikter titusener

  • ikt

Telenor Mobil melder at de kommer til å legge ned personsøkertjenesten 1. september 2003. Dette rammer titusenvis av kunder som har investert i personsøkerbasert fjernstyringsanlegg til hus, hytter, biler og båter. Da må kundene kaste relativt nytt teknisk utstyr med en samlet verdi på flere millioner kroner, og installere nytt GSM-basert utstyr som er enda dyrer. Også leverandørene av personsøkerbasert fjernstyring blir rammet.

Sjokk

– Dette kom som et sjokk på oss da vi fikk vite det på torsdag, sier daglig leder Ragnhild Hulaas Sivertsen i Levanger-bedriften Sikom AS. De er et av de største produsentene og leverandørene av slikt utstyr her til lands, og nesten hele deres produktportefølje og lagerbeholdning har blitt verdiløs over natta.

– Vi har også et GSM-basert «Rolls Royce-produkt», men det er foreløpig langt dyrere enn de personsøkerbaserte produktene. Men jeg vil understreke at GSM også er en mye bedre produkt. Mens den personsøkerbaserte tjenesten kun kan brukes til å slå av eller på elektrisk utstyr, åpner GSM for full toveis kommunikasjon. Det vil si at brukeren også kan lese av status som temperatur, om anlegget er av eller på og så videre.

Skuffet hytteeier

– Å, søren, sier du det? utbryter Tor Betten fra Nord-Møre da tekblad.no konfronterer ham med Telenors avgjørelse. Han er en av de mange tusen som styrer varmen på hytta si gjennom personsøkertjeneste.

– Dette kjøpte jeg for en tusenlapp for noen år siden, og det har fungert bra til nå. Da må jeg jo kjøpe nytt, og kanskje dyrere? Nei, dette var kjedelig, sier en skuffet hytteeier.

Leverandøren legger ned

– Vi er nødt til å legge ned tjenesten, hevder informasjonssjef Jo Heldaas i Telenor Mobil. Deres leverandør av denne teknologien, kanadiske Glenayre Technologies, har sluttet å produsere utstyr og levere service på det gamle utstyret.

– Dermed har vi ingen annen mulighet enn å legge ned tjenesten. Vi vil jo gjerne beholde kundene våre, så dette er ikke noe vi ønsker, men noe vi må, understreker Heldaas. Han håper imidlertid at kundene raskt kommer til å gå over til GSM-løsninger.

Uheldig fremgangsmåte

– Telenor Mobil har jussen på sin side når de varsler markedet så tidlig som to år i forveien. Men fremgangsmåten er likevel uheldig, mener seksjonssjef Jan Schrøder hos Forbrukerrådet.

– Spesielt de kundene som har ønsket seg billige og enkle løsninger for eksempelvis hytteoppvarming. For dem blir GSM-løsningene unødvendig dyre.

Schrøder mener Telenor burde hatt følere ute hos sine kunder før de går til et såpass drastisk skritt. – Det ligger antakelig like mye kommersielle vurderinger til grunn som tekniske årsaker for en slik avgjørelse, tror han.