Instituttbestyrer Kjell Bratsbergengen ved NTNUs institutt for datateknikk og informasjonsteknologi (IDI) ser på idet Hans Olav Thorsen fra investoren Proventure Seeds sender "IDI-barnet" Secustream videre til produktdirektør Berit Svendsen og Telenor. (Bilde: NTNU-Info/Tor H. Monsen)

Telenor kjøper pirat-plageånder

  • IT

Knoppskytings-solskinnshistorier av denne typen ender gjerne opp med friske forskningsmidler til NTNU-kassen. Så også denne gangen.

En sjekk på 1,3 millioner kroner ble i dag videreformidlet fra NTNU-rektor Torbjørn Digernes tilbake til fagmiljøet hvor Secustream Technologies ble avlet fram: Institutt for datateknikk og informasjonsteknologi (IDI) ved NTNU.

Hånd i hånd

Telenor-datterselskapet Conax leverer sikkerhetsløsninger for digital-TV-leverandører, mens Secustream altså leverer anti-pirat-software for interaktiv TV, som IPTV, PC-TV og web-TV.

Grunnlaget for en effektiv symbiose er med andre ord til stede, noe Conax i dag har tatt konsekvensen av ved å kjøpe 100 prosent av aksjene i Secustream.

Frigjør midler

– Salget av Secustream gjør at midler frigjøres til videre forskning og kommersialisering ved NTNU, uttaler Torbjørn Digernes, som mener avtalen styrker båndene mellom Telenor og NTNU.

Telenor har da også sammen med NTNU vært involvert siden prosjektet startet i oktober 2006. Da det halvt statlige fondet Proventure Seeds så gikk inn med kapital i fjor, skjøt utviklingen for alvor fart.

Sluttet i jobbene

Bak teknologien står Christian Mönch og Gisle Grimen, tidligere henholdsvis forsker og stipendiat ved NTNU på Gløshaugen. De sa begge opp sine stillinger for å satse på det nye selskapet.

Også Gisle Østereng, tidligere ved NTNU Technology Transfer, hoppet over – til daglig leder-stillingen i Secustream.

Koder hvert sekund

I et tidligere intervju med Universitetsavisa røper Østereng hvorfor Secustream-teknologien ikke skal måtte bli bare nok et ledd i det evige kappløpet mellom sikkerhetsutviklere og hackere.

– Det vil kreves enorme ressurser av utenforstående som prøver å penetrere sikkerhetssystemet vårt. Det legges inn en kodenøkkel for hvert sekund av for eksempel en film, og vi sender kun data til de kundene som har betalt, sier han.

Teknologien skal også på sikt kunne integreres i nettlesere.