OVERLEVER: Vinyl overlever sammen med mp3, ifølge innehaver av ny nettbutikk. FOTO: IMAGE AFTER
FREMTIDSMUSIKK: I England prøver de ut nye musikkformer. FOTO: THERESA SIMON & PARTNERS
BILLIGERE: For sesong to måtte produsentene kutte budsjettene for visuelle effekter. FOTO: HBO

Teknopuls10

  • nettarkiv

Notis 1

Vignett: Dataspill





De mest populære spillene

Den britiske avisen The Independent publiserte nylig en liste over de aller mest solgte spill gjennom tidene. Japanerne er de mest populære utviklerne, og har hele ti av de 20 mestselgende titlene. Det mestselgende vestlige spillet, Madden NFL, som er basert på den amerikanske fotball-ligaen, ligger på en fjerde plass.

Her er hele listen:

1. Mario (Nintendo): 193 millioner

2. Pokemon (Nintendo): 155 millioner

3. Final Fantasy (Square Enix): 68 millioner

4. Madden NFL (Electronic Arts): 56 millioner

5. The Sims (Maxis/Electronic Arts): 54 millioner

6. Grand Theft Auto (Rockstar): 50 millioner

7. Donkey Kong (Nintendo): 48 millioner

8. The Legend of Zelda (Nintendo): 47 millioner

9. Sonic the Hedgehog (Sega): 44 millioner

10. Gran Turisimo (Sony): 44 millioner

11. Lineage (NCsoft): 43 millioner

12. Dragon Quest (Square Enix): 41 millioner

13. Crash Bandicoot (Sony/Vivendi): 34 millioner

14. Resident Evil (Capcom): 31 millioner

15. James Bond (Various): 30 millioner

16. Tomb Raider (Eidos Interactive): 30 millioner

17. Mega Man (Capcom): 26 millioner

18. Command & Conquer (Westwood Studios/Electronic Arts): 25 millioner

19. Street Fighter (Capcom): 25 millioner

20. Mortal Kombat (Midway): 20 millioner

(bilde)





Gir bort spill

Kristine Jørgensen, som er Microsofts nye spillekspert, har nå åpnet sin egen spillblogg for blant annet å informere spillinteresserte i Norge om hva som skjer i Microsofts spillverden. Hun gir bort spill hver fredag på http://lycitea.spaces.live.com/





Billigere romersk brutalitet

Dataanimert grafikk hjelper til å få fremstilt den romerske brutalitet på skjermen i den populære serien Rome. Men da Emmypris-vinner James Madigan fikk ansvaret for de visuelle effektene for sesong to, fikk Madigan halvert budsjettet og bare en tiendedel av tiden til å gjøre jobben, skriver VFX World. Siden det meste av handlingen foregår på nye steder og det er gått 12 år siden sist, kunne teamet hans ikke bruke eksisterende materiale, og presset har derfor vært stort.

En av de største utfordringene denne gangen var slagscenene ved Philppi, hvor 200 000 menn kjempet mot hverandre. Egypt og havnen i Alexandra krevde også sitt. Alt du ser, båtene, havnen, vannet og menneskene, er dataanimert.

– Med fyrtårnet som er et av de verdens åtte undere, er det litt å leve opp til, sier Madigan. Til forskjell fra sist, ble det brukt Zbrush og Modo til å modellere, mens for forrige sesong ble det kun brukt Maya.









Vinyl og mp3 består

Nå har New Yorks mest anerkjente musikksjapper åpnet en egen nettbutikk. På digital.othermusic.com vil det ifølge innehaveren Josh Madell være høykvalitets mp3-er tilgjenglig. Innehaveren selv foretrekker vinyl fremfor CD og CD fremfor mp3, men sier til magasinet Wired at han er glad folk vil høre på musikk og at mp3 jo tross alt er et praktisk format. Madell tror dessuten at CD kommer til å forsvinne, og at formatene som gjenstår er vinyl og mp3. Nettbutikken skal selge musikken i 320 Kbsp i stedet for 192 Kbsp som er iTunes-formatet.





Lydens fremtid

I England er det denne våren blitt arrangert en litt annerledes turné under navnet Future of Sound. En av deltakerne, Luciana Haill, bruker Elektroencefalografi (EEG), en teknikk som registrerer hjernens elektriske aktivitet, for å lage musikk. Hun har integrert sensorene i et pannebånd, som via blutooth sender signaler fra hjernen til en datamaskin, som igjen omgjør signalene til melodier. Hjernen bak turneen er Vince Clarke fra 80-tallsbandet Erasure og Martyn Ware fra Heaven 17. Med på turneen har de også Modified Toy Orchestra som lager musikk av gamle leker som Speak´n Spell og Anna Hill som lager musikk av lavfrekvente opptak av nordlyset.