SLØSER: Når spillekonsoller er i standby-modus sløser de med energi for millioner.
(OBS: det jeg har sendt med nå er lite, jeg prøver å skaffe større i løpet av dagen) Billedtekst: Hvis jeg får bildet i løpet av dagen: ALLE KAN: Eric Hasselqvist i One Entertainment mener alle burde lage sin egen tv-kanal. Billedkred: One Entertainment
MUSIKK VIKTIG: I eventyrverdenen til FunCom er musikk veldig viktig for å skape den rette stemningen. FOTO:FUNCOM

Teknopuls





Vignett: Film





Filmplakaten endrer seg

All film i dag blir til ved at noen sitter ved et tastatur og stirrer inn i en skjerm. Ingen klipper fysisk i filmruller lenger. Å lage film har endret seg i takt med teknologiutviklingen. Men hva har egentlig skjedd med filmplakaten? Hvis du er gammel nok og tenker deg godt om, kan du kanskje huske filmplakaten til Tilbake til fremtiden fra 1985? Hvis ikke, ta et kjapt bildesøk på nettet! Du vil rakst skjønne hvor lenge siden vi skrev 1985.

Det var ikke snakk om noe fancy fotomanipulert bilde av Michael J. Fox på vei til en annen tid. Nei, 80-tallsidolet er tegnet og malt. Det samme er bilen som fungerte som tidsmaskin. Til Animation World Magazine sier tegneren av denne klassiske plakaten fra 1985, at bransjen nå helt har gått bort i fra denne type illustrasjoner. Drew Struzan tegner nå maks et par illustrasjoner i året fordi det meste nå er illustrert med dataverktøy.

Illustrasjon er i dag digitalisert, sier illustratør Warren Nung til samme bransjeblad. Han mener at for eksempel Spiderman-plakaten får en større wow-effekt når bildet er manipulert enn malt. – Publikum er svært så bevisst overfor spesialeffekter. I stedet for å si at det de ser er umulig, tenker de at de ser en bra effekt, hevder han.

Men selv om ny teknologi endrer filmplakatene, er motivene fortsatt de samme. For Narnia-filmen bruker man det klassiske grepet med å bruke bilder fra filmen rundt heltens portrett. Hvor mange ganger har man ikke sett det?





Notis 2

Apple i pakt med leskedrikkgigant

Coca-Cola har inngått en samarbeidsavtale med iTunes i Europa. Brukerne av Colas nettjenester vi fra nå av få gratis tilgang til rundt 70 millioner sanger på iTunes. Avtalen innebære også et samarbeid på festivaler som Coca-Cola enten sponser eller driver selv, skriver The Guardian.









Notis 3

Drømmefall nominert til MTV-pris

Når MTV Video Music Awards går av stabelen 31. august, vil det norske spillutviklingsselskapet Funcom være svært så spent. Musikken til eventyrspillet deres, Drømmefall – den lengste reise, er nominert i kategorien for beste videospillmusikk.

– Vår komponist Leon Willett har sørget for dybde og tekstur i den orkesterfremførte musikken, noe som går hånd i hånd med FunComs filosofi om å fokusere lyden og musikken i spillene våre, forteller spillregissøren Ragnar Tørnquist i en pressemelding. Drømmefall konkurrerer om prisen – og den verdifulle oppmerksomheten fra ungdom over hele verden med det danske spillet, Hitman: Blood Money. Spillet har musikk komponert av den anerkjente danske spillkomponisten Jesper Kyd.









Notis 4

Svenskene får bloggtv

I Sverige kan man snart ikke bare skrive egen webblogg, men også lage egen bloggtv og bloggradio. Internettleverandøren Bahnhof i Stockholm har startet et datterselskap for bredbåndstv som skal gi kundene hundre ganger så mange tv-kanaler som konkurrenten. Men selskapet hevder også at de skal utvikle nye tjenester som bloggtv og bloggradio, skriver den svenske teknologiavisen Ny Teknik.

– I prinsippet skal hvem som helst kunne produsere sine egne tv-kanaler eller radiostasjoner. Det kan være fra enkle videoblogger til lokaltv-stasjoner og mer avanserte satsinger med integrerte betalingsløsninger, sier Eric Hasselqvist i One Entertainment. Den første utfordringen for selskapet er imidlertid å velge ut et tusentall tv-kanaler som de vil tilby sine 250.000 bredbåndskunder.









Notis 5

Spillkonsoller massive energisløsere

Britiske energimyndigheter har publisert dokumentasjon som viser at videospillkonsoller sløser med energi for 70 millioner pund hvert år, ifølge The Times. Rapporten bekrefter det som lenge har vært kjent, nemlig at konsument-teknologi i større og større grad sløser med energi når de står i stand-by modus.

Bloggere i USA har tidligere rapportert om at en original Playstation sløser bort omtrent 1,752 kWh i året, mens de nyere konsollene Xbox 360 og Playstation 2 bruker rundt 17, 52 kWh i året til ingen nytte.

Rapporten foreslår ovenfor produsentene at de begynner å jobbe for å redusere energisløsningen i standby-modus.