FOTO: ROCKSTAR
LYST TIL Å SE: Når filmen Borat: Cultural Learnings Of America For Making Benefit Glorious Nation Of Kazakhstan lanseres i disse dager, er det sikkert mange som kunne tenkt seg å se den mye omtalte filmen. Hvorfor ikke ha DVD-lansering samme dato som kinolansering, foreslår britisk kulturpolitiker. FOTO: Filmweb
DATALAB: Artificial Paradise ønsker oss velkommen til sitt åpne datalaboratorium. Foto:Interface and Society
LÆRING: Den nye nintendo-konsollen Wii kan bli et hendig verktøy i læringsprosesser. FOTO: Nintendo

Teknopuls 34

  • nettarkiv

Spill om bøller og mobbere

I USA og Storbritannia har spesielt et dataspill dominert mediene den siste tiden. Bully som spillet heter i USA, er utviklet av Rockstar. Spillet møtte stor motbør før det i det hele tatt ble lansert. Grunnen er tematikken i spillet: mobbing og voldelig atferd i skolegården. – Å slå jenter, små barn og lærere gir deg trøbbel, og du blir tatt med en gang, sier en talsmann for spillet, ifølge BBC. Men til tross for at vold mot små barn og jenter altså ikke gir deg poeng, blir annen voldelig atferd belønnet.

Bully handler om tenåringen Jimmy Hopkins som sliter med en real dose atferdsproblemer. Han er blitt utvist på alle skoler han har vært innom. I begynnelsen av spillet blir han avlevert på en skikkelig verstingskole, Bullwort Academy, av moren, som skal på sin femte bryllupsreise. På skolen må han takle bøller, irriterende lærere og også jenter. Han har et helt år foran seg hvor han må lære å klatre i den sosiale rangstigen. Det hele går ut på å utkonkurrere alle rivaler og bli den som «ruler».

Det skal gå ganske kynisk og røft for seg og at mange hevder man har laget underholdning om mobbing på skolen. I USA er spillet blitt forsøkt stoppet gjennom å gå rettens vei. I Storbritannia har oppstandelsen ført til boikott hos forhandlere.

Bransjemagasinet Gameindustry.biz tar spillet i forsvar og mener det er intelligent laget og ikke skiller seg ut i forhold til andre voldelige spill. Magasinet mener også å ha avslørt at tabloid-avisen Daily Stars måtte manipulere et skjermbilde fra spillet for å få det til å virke mer voldelig enn det som faktisk er mulig å være i spillet. Du kan gjøre deg opp en mening selv ved å se på trailerne som er lagt ut på www.rockstargames.com/bully





Fart i kinesisk animasjonsproduksjon

Siden september har det vært ulovlig å vise utenlandsk animasjonsfilm mellom klokken fem og åtte om morgenen i Kina. Dette vil føre til at kineserne selv må erstatte omtrent 30 000 timer animasjon med egenprodusert materiale. Dette har gitt en utrolig optimisme i bransjen, skriver ChannelNewsAsia.com









Samtidig DVD- og kinolansering

Et av virkemidlene i kampen mot piratindustrien er å gjøre filmene tilgjengelig på DVD eller i nedlastbart format så snart de lanseres på kino, hevdet den britiske filmministeren Shaun Woodward på et møte med toppene i filmbransjen. – Hvis publikum vil se filmen før hjemme, så burde de kanskje få lov til det. Dere må se på lanseringsdatoer i et annet lys enn før, oppfordret han bransjen, ifølge BBC. Sony Pictures finansdirektør mente forslaget var interessant. Han mener at hele den økonomiske modellen for filmindustrien må revurderes.

Piratindustrien tjener omtrent 300 millioner pund i året, ifølge Federation against Copyright Theft (Fact). Det meste stammer fra DVD-salg, som man tror også er med på å finansiere organisert kriminalitet.





Digitalt på Henie Onstad

I dag lever mennesket midt i mellom en fysisk og en digital verden. Dette hevder i hvert fall arrangørene av utstillingen, Interface and Society, som åpner på Henie Onstad kunstsenter den tiende november.

– Teknologi og det digitale rom er blitt en del av vår natur, hevdes det. Utstillingen vil vise oss hvordan kunstnere i dag forholder seg til den digitale verdenen. Under åpningen den tiende november klokken åtte vil publikum kunne overvære to forestillinger av Artificial Paradise og Daniel Skoglund. Førstnevnte gruppe tar for seg datakrasj og gjør seg og sine datamaskiner om til et åpent laboratorium. Skoglund skal blant annet opptre med egenproduserte elektroniske apparater. I utstillingslokalene vises det verk av kunstnere og kunstnergrupper som kaller seg for AbA Logic, Superconsumer, The Aphrodite Project: Platforms, Forschungsfloss für Unterirdische Riffologie, Trolley Singers, Intimidad og The Flow of Things.





Forelesninger

Utstillingen er åpen til 19. november. Den tiende og ellevte november arrangeres det en rekke forelesninger. Her er smakebiter på noen av temaene:

- On the virtuality of public space.

- Not imagined, it is real.

- Everyware: Some thoughts on the social and ethical implications of ubiquitous computing.

- It’s all about the software, baby

- The Epidermis as Interface – Dynamic Textile Surfac









Spill gir læring





– Wii gjør det lett å se hvordan teknologi og metoder fra spill kan utnyttes for utvikling av bedre læringsopplevelser, sier Gro-Anett Olsen fra Abelia som var meddarrangør av konferansen Digitale læringslandskap. Her fikk deltakerne en liten smakebit på den nye spillkonsollen fra Nintendo som først lanseres i Norge 8. desember. Konferansen som ble arrangert 25. oktober, hadde som mål å vise hvordan spillbransjens teknologi og metoder med fordel kan utnyttes til læring.