VISUELT: Reactable er en fryd for øyet. (Bilde: Xavier Sivecas Saiz)
FRA BØKER TIL SPILL: Bibliotekarene finner vel lett frem hit til dette biblioteket i spillet? FOTO: BLISSARD
FOTO: EA

Teknopuls 28

(Notis 1)

Vignett: Spill

Musikk via spill

I stedet for å lytte på radio oppdager nå ungdom nye band og artister via nye medier og teknologier. – Videospill har fått den samme betydningen for lanseringen av ny musikk som radioen har hatt, hevder toppleder i EA, Steve Schnur, til Gameindustry.biz. Eksempler på band som har gjort seg kjent via videospill er Franz Ferdinand i USA og Avril Lavigne i Europa. EA har som følge av dette slått seg sammen med plateselskapet Artwerk ,og har siden oppstarten for ni måneder siden, skrevet kontrakt med fire artister. Blant disse er Junkie XL, som har laget musikk til Need for Speed og bandet Jupiter One, som er basert i New York.

Spillene til EA har en enorm makt. Låtene på spillet Need for Speed blir for eksempel i gjennomsnitt hørt på to ganger i løpet av hver spilletime. I et spills levetid kan en enkelt låt bli spilt opp mot en milliard ganger verden over. I en tale som Schnur holdt på Games Convention Asia Conference nylig tok han opp hvilken stor påvirkning videospill har globalt og hvilket ansvar som derfor ligger på utviklerne. En undersøkelse blant ungdommer mellom 13 og 32 år viste at 55 prosent ble introdusert til nye artister, band eller låter via spill de spilte. Dette gjaldt både for Europa, Asia og USA.

– I framtiden vil teknologiutviklingen føre til sømløse overføringer, mener Schnur. I hans tale på konferansen stilte han høyt spørsmålet om hvordan verden ville se ut når PS4, Xbox 500 og Iphone 2 er lansert. – Dette vil være supermaskiner som er komplette hjemme PC-er og mobile underholdningsmaskiner i ett. Forestill dere en verden hvor 80 prosent av verdens befolkning blir konstant eksponert overfor musikk via videospill, og hvor de samtidig kan kjøpe musikken ved noen enkle tastetrykk.

Schnur kan ikke kalles pessimist på vegne av egen bransje. Han avslørte store tanker om spillindustriens rolle ved å hevde at kanskje for første gang vil den globale kulturen virkelig bli global. Og kanskje for første gang overhodet kan musikk endre verden.

Nå gjelder det vel bare for norske band å gjøre seg lekre for spillutviklere slik at de kan redde verden?





(Notis 2)





Playstation fortsatt verdt 95 halvlitere

Man må droppe like mange halvlitere på byen for å få råd til en Playstation-spillkonsoll i 2007 (PS3) som man måtte i 1995 (PS1). Det har Dagbladets spilljournalist sammen med utestedet The Scotsman i Oslo funnet ut ved å sammenligne øl og konsollpriser. Overraskende nok var det billigere med Playstation 2. Da trengte man bare å kutte ut 86 halvlitere.









(Notis 3)

Visuelt musikkinstrument

Et nytt instrument er i ferd med å ta verdens musikkpublikum med storm. Navnet på nyvinningen er Reactable. Det spilles ved at utøvere manipulerer lyder ved å flytte rundt på lysende små bokser på et transparent bord. Wired.com beskriver instrumentet som en blanding av en laserhockey og en klassisk Moog-synth. Hver boks har en forskjellig funksjon og spillerne beveger, roterer og snur boksene samt beveger fingrene sine over bordet for å kontrollere musikken som instrumentet fabrikkerer. Pulserende visuelle signaler gir også øyet noe å se på mens man lytter eller spiller.

På YouTube er det lagt ut flere snutter hvor du kan se bordet i bruk. Det er fascinerende og vel verdt en titt. Bordet er utviklet av musikkteknologiutviklere ved Pompeu Fabra Universitetet i Barcelona. Den islandske artisten Björk er en av artistene som har tatt i bruk Reactable.





(Notis 4)

Datastyrt bingo

Teknologiutviklingen skjer i alle deler av samfunnet. At bingotallene trekkes automatisk, er kanskje ikke noe nytt, men nå kan altså Moss Dagblad berette om at bingoen i Moss, som er en del av Bingoland-kjeden, har anskaffet et datasystem ved navn Bingo 2000. Denne anskaffelsen er eksklusiv for bingokjeden, og bingotallene som leses opp er overføringer fra Fredrikstad. Hva poenget med dette er, skrives lokalavisen ikke noe om. Men datastyrt og flott er det.





(Notis 5)





Bibliotekarer lærer spill

I Sverige skal nå bibliotekarer lære å spille alle konsolltypene samt spille World of Warcraft. I Sverige satser nemlig bibliotekene på dataspill. I den forbindelse får et trettitalls bibliotekarer i Göteborg denne høsten utdanning i hvordan TV- og dataspill fungerer. Biblioteket har tapt brukere mellom 12 og 25 år, den samme gruppen som bruker spill. Samtidig er bibliotekarer en gruppe som generelt har liten peiling på spill, ifølge lederen i organisasjonen Goodgames, Martin Bergvall, til Nyteknik.