NYE TIDER: Gnarls Barkley var de første som nådde listetoppen før de ga ut en fysisk singel. Hvem som blir det første mestselgende band uten platekontrakt er neste spørsmål i den digitale revolusjonen som ryster platebransjen. FOTO: WARNER
FOTO: Nordic Game
FLERE KANALER: Vår digitale hverdag gjør at vi møter reklame flere steder. TV-reklamen for Grandiosa ble akkompagnert av nedlastbare ringetoner til mobil. FOTO: STABURET
VINROBOT: Den japanske vinroboten må lære franske bordmanerer. FOTO: NEC SYSTEMS

Teknopuls 27

Bransjetreff

Nordic Game 2006 går snart av stabelen. Nærmere bestemt i Malmø den 19. og 20. september. Konferansen er åpen for spillutviklere, distributører, forhandlere, akademikere og medier. Over to dager skal det arrangeres fire fordypningsprogrammer med over 70 foredragsholdere, seminarer og workshoper.

Et av hovedtrekkplastrene er Randy Smith som jobber som spilldesigner sammen med Steven Spielberg ved Electronic Arts i Los Angeles. Han skal holde en egen workshop for spilldesign. Et annet toppnavn som Nordic Games er stolte av å presentere er Tetsuya Mizuguchi som sto bak Sega Rally Championship i 1994. Han forlot Sega i 2003 for å starte sitt eget selskap Q Entertainment. Her han utviklet spill for Playstation og Xbox 360.

I tillegg er forfatteren Julian Dibbel på plass. Han har skrevet bøker om den virtuelle verdenen og er snart aktuell med boken Play Money. Han er ekspert på online communities og andre fenomener i vår digitale tidsalder. Teknopulsspalten er imponert over andre bekreftede navn på listen over foredragsholdere, men må innrømme at det er skuffende få nordmenn på listen, foreløpig kun én. Kanskje en trøst at vår egen kulturminister Trond Giske skal holde åpningstalen for hele konferansen. Han vil her kanskje røpe hvilket spill han spiller når han ikke fester med kultureliten?

En annen oppløftende nyhet er at det ikke skal koste all verden å delta. – Takket være våre sponsorer kan vi nå tilby deltagelse til en tredjedel av prisen. Dette gjelder også de som allerede er påmeldt, sier leder av Nordic Games Program Erik Robertson i en pressemelding. Har du lyst å delta, koster det nå mellom 800 og 3200 kroner avhengig av hvilken bedrift du representerer og om du er student eller ikke.





Nysgjerrig på Playstation 3?

Den offisielle nettsiden for Playstation 3 er nå lansert (http://no.playstation.com/ps3/). Ved å klikke deg inn her kan du se spennende trailere og kose deg med tekniske detaljer. Konsollen blir lansert i god til før ønskelistene skrives før jul, den 17. november.





Reklame i alle kanaler

Allerede i dag har opp til 13 prosent av alle amerikanske forbrukere en DVD-opptager som gjør at man lett kan nyte sine favorittprogrammer uten de evige reklamepausene, ifølge Animation Word Magazine. Likevel tror de fleste at TV-reklamen vil overleve. Men store endringer vil skje. Magasinet spår blant annet at reklamepausene kan bli så korte som 15 sekunder. Seerne vil også få større belønninger ved å se gjennom en film, som prisavslag ved å oppdage noen spesielle koder og så videre.

Reklamefilmene vil også nå oss i mye større grad gjennom flere kanaler, fra TV-en i stua til mobilen og iPoden på gata og ikke minst på sosiale nettverksteder som MySpace og lignende. Ifølge magasinets spådommer vil vi også se mye mer dataanimert reklamefilm som er mer kostnadseffektivt enn ordinære filmer. Gjerne svært så kreative snutter med «cliffhangere» som vi bare må se slutten på.





Robot gir vintips

Nå kan smaksdiskusjoner om vin, som innebærer fantasifulle assosiasjoner til lakris, brente dekk og modne stikkelsbær, få en ny og langt mer teknisk vri. Japanerne har, sikkert til franskmennenes skrekk og gru, utviklet en robot som bruker infrarøde stråler til å oppdage forskjellige vintyper. Den kan også identifisere ulike type mat.

Roboten på omtrent 60 cm skal kunne programmeres slik at den kan anbefale vin til ulike retter. Den ble opprinnelig utviklet til å identifisere mat og de ulike ingredienser ved Nec Systems Technologies. Men ikke la den bli en gjest ved middagsbordet med det første. Før den tid må teknologiselskapet lære den litt franske bordmanerer. Den bruker nemlig armen til å teste ut maten og vinen.





MySpace vil selge musikk

Nettstedet MySpace vil tillate band uten platekontrakt som profilerer seg på MySpace, å selge musikken sin.

Siden har over 106 millioner brukere verden over, av dem er tre millioner med i et band av et eller annet slag. MySpace-gründeren Chris DeWolf håper at MySpace skal bli en sikkelig konkurrent til iTunes og bli den største leverandøren av digital musikk, skriver BBC.com