TALSKVINNE: Lara Croft skal få amerikansk ungdom til å bli bevisste på hudkreftfaren. FOTO: Eidos
FLYTTE: Snart kan spillerne i WoW emigrere fra en dårlig server til en annen. FOTO: Blissard
FOTOKRED: Prize Budget STIKKORD: PacMondrian

TEKNOPULS 17

  • arkivnyheter

Formatering:

Notis 1 = sidesak

(Vignett skifter etter hva salgs notis det er)

Notis 2 = Loft

Notis 3 = Hovednotis

Notis 4 = Hovednotis

Notis 5 = Hovednotis





Bildene har filnavn notis 1, notis 2 osv





NOTIS 1:

VIGNETT: Kunst og teknologi





PacMondrian





Dataspillverdenen har gjort sin entre inn i de finere kunstkretser.

Prize Budget er blant annet blitt kjent for deres konsept som går ut på å blande kjente spill fra PC-spillets barndom og bilder fra kjente kunstnere. Et etter hvert berømt motiv har fått navnet PacMondrian, som består av motiv fra Pac Man-spillet og Piet Mondrian, en kjent modernistisk maler. – Vårt motto er at kunst skal spilles, sier Neil Hennesy i Prize Budget til magasinet Animation World Today. – Vi liker konseptet at kunst er noe vi kan leke med og ikke bare passivt betrakte, høre på eller forbruke, men ta aktiv del i. PacMondrian ble tidligere i år vist på en utstilling i Toronto (InterAccess Electronic Media Arts Centre). Her ble det også vist hvordan kunstnere endret, fjernet og la til elementer i forskjellige spill. Slik fikk man tydeliggjort hvordan spill er bygget opp og satt spørsmålstegn med hvorfor spill er som de er og om hvem som egentlig kontrollerer hvem? – Det er bare et spørsmål om å sette kunsten i den rette konteksten som avgjør om dataspillkunsten bli ansett for å være en del av samtidskunsten, hevder Caryn Coleman, som satt i juryen til ”Into The pixel,” en utstiling om dataspillkunst i Los Angeles i forbindelse med årets E3-messe.

(m bilde)





NOTIS 2:





Filmeffektselskap føler seg truet av subsidier





Den digitale delen av amerikanske filmindustri føler seg truet av at utlandske selskaper nyter godt av statlig subsidier. – Konkurransen føles særlig fra Canada, Australia, New Zealand og Storbritannia, sier direktør Carsten Sørensen i The Orphanage, et av de største amerikanske selskaper innefor digital filmteknologi, til VFX Magazine.





BILDE: INGEN









NOTIS 3:





Problemer i World of Warcraft





Seks millioner mennesker spiller online-spillet, World of Warcraft, jevnlig. Kanskje ikke rart serverne begynner å svikte? Serverproblemer har ved siden av innloggingsproblemer ført til at spillere har blitt kastet ut i viktige og avgjørende spillesekunder, skriver BBC.com. Spesielt har problemene rammet spillere på de høyere nivåene. Nå frykter mange at spillets popularitet skal ødelegge for spillbarheten og at Blissard, selskapet bak WoW, streber med å følge opp den etter hvert rekordstore spillemassen. Blissard selv beklager klagene og sider de er ikke fornøyde med kapasiteten. De skal nå legge til flere servere og oppgraderer deler av maskinparken. Spillerne skal også nå også kunne flytte seg fra en server til en annen. Et nytt innlogging system skal også være på plass i Europa i slutten av mai.

Bilde med









NOTIS 4:





Taper milliarder på grunn av piratkopier





Filmselskapene i Hollywood frykter at piratkopier har ført til et samlet inntektstap på 6, 1 milliarder dollar i 2005.

Dette er 75 prosent høyere enn anslått, viser en rapport av Motion Picture Association America (MPAA). Internettnedlasting står for 2, 3 milliarder dollar av tapet.





Bilde: Ingen





Lars Croft som talskvinne mot hudkreft





Lara Croft er ofte nede i grotter, underjordiske ganger og hemmelige rom. Hun er i hvert fall ikke mye i sola. Kanskje det er nettopp derfor spillheltinnen er valgt som talskvinne for organisasjonen, Skin Cancer Awareness Foundation of Minden i USA. Fra og med november i år vil den 3D-animerte kvinnen bli brukt i informasjonskampanger om hudkreft for ungdom. Organisasjonen sier at ungdom kan relatere seg til frøken Croft og at alle kan se at hun nyter godt av en sunn kropp. Adm. direktør Bill Gardner i Eidos, spillselskapets som utvikler Tomb Raider, sier at Lara alltid kjemper for det hun tror på og selskapet derfor er glad for at hun får bidra i denne saken. Time Magazine har fra før utropt Craft til å være en av det tjuende århundres viktigste personer og hun har også tidligere blitt valgt som en verdens mest sexy kvinner. Hun har også kommet inn i Guiness Rekordbok for å være den mest suksessfulle menneskelige dataspillheltinne.





STIKKORD: Lara Craft