Teknologi på tavla

  • Arbeidsliv

Lærerne som er med i forsøket "Teknologi i skolen" leverer undervisning som passer som hånd i hanske med målene i gjeldende læreplan, L97.

Undervisningen blir tverrfaglig, elevene får mye prosjektarbeid og ikke minst gis elevene en skapende funksjon.

Gjennom sitt doktorgradsarbeid har Berit Bungum fulgt 14 lærere som deltar i "Teknologi i skolen" i fire år .

Forskningen har ført frem til avhandlingen "Perceptions of Technology Education. A cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching."

Bungum skal forsvare sin doktorgrad 5. september.

- Tidspunktet er jo nesten perfekt. Kvalitetsutvalget for grunnutdanning har nettopp levert sin rapport, med 117 forskjellige forslag. Ett av dem er å innføre teknologi som eget fag i skolen, sier hun.

I sitt arbeid har Bungum sammenlignet den norske teknologiundervisningen med faget design and technology", i England.

Hviskeleken

Sammenligningene mellom Norge og England har tydelig vist at kulturelle forskjeller ikke skal undervurderes. Selv om det i stor grad har vært normen for de norske forsøkene som nå løper ved 50 skoler, er forskjellene store.

- Det blir nesten som når barn leker hviskeleken. Det som kommer ut på den andre enden er svært forskjellig fra det som var starten, sier Bungum.

Engelske lærere er opptatt av innovasjon og undervisning med tanke på at elevene skal utvikle produkter, gjerne med et kommersielt potensial. I den norske undervisningen er det innovative aspektet svært lite fremme, lærerne er mer opptatt av å få elevene til å forstå hvordan ting virker og kunne reparere selv.

Lærerne i norske skoler har en sterkere kopling mot realfagene enn sine engelske kolleger, men de er likevel i større grad tverrfaglige og mindre fagorienterte enn de engelske.

Dårlig utstyr

Berit Bungum oppholdt seg syv måneder i England og besøkte forskjellige skoler med d&t i fagplanen.

- Jeg ble helt slått til jorden over å se hvor mye utstyr de har. Det er avansert utstyr med gode innstillingsmuligheter som gjøre det mulig for elevene å lage virkelig fine ting.

I Norge er situasjonen en helt annen. NITO har gitt litt penger til skolene som er med. De har noe teknisk lego og utstyr til å støpe plast.

- Jeg tror det er viktig å tilpasse faget virkeligheten i norsk skole, om det blir innført teknologi i skolen. Mange lærere vil ikke ha det som eget fag fordi de frykter at det kan bli litt isolert, sier Bungum. Hun arbeider nå ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo.