GAVEPAKKE: Kunnskapsminister Øystein Djupedal og NITOs president Marit Stykket studerer innholdet i Teknobagen. NITO håper innholdet vil pirre elevenes nysgjerrighet for naturvitenskap. (Bilde: Mona Strande)
ENGASJERT: Øystein Djupedal følger nøye med når elevene smelter plast for å lage mobilholdere. (Bilde: Mona Strande)

Teknologi inn i skolen

Teknologi og design

  • "Teknologi og design" er introdusert på bakgrunn av prøveprosjektet "Teknologi i Skolen". Det ble startet av NITO i 1996, og har vært ledet av myndighetene siden 2001.
  • Teknologi og design er et obligatorisk, tverrfaglig emne som skal tas opp i naturfag, matematikk og kunst og håndverk på alle trinn i grunnskolen. Emnet er en del av Kunnskapsløftet og de nye læreplanene.
  • Målet er å gi elevene et grunnlag for å gjøre et studie- og yrkesvalg i teknologisk retning, samtidig som det støttes opp om realfagene gjennom praktisk tilnærming.
  • NITO har produsert 200 Teknobager for å skape blest om det nye emnet. Bagen deles ut til skoler hvor lærerne kurses i Teknologi og design, og inneholder klassesett med alt nødvendig teknologisk utstyr, og en lærebok for å undervise i emnet i vanlige klasserom.

Teknologi og design er nå en del av læreplanene for naturfag, matematikk og kunst og håndverk.

Målet er å øke interessen rundt realfag og teknologi blant de unge, med bakgrunn i landets akutte behov for ingeniører og annen realfagskompetanse.

Stort behov

Kunnskapsminister Øystein Djupedal synes det er viktig at de unge blir gjort kjent med teknologi allerede på barneskolen.

- Jeg har stor tro på at dette samarbeidet med NITO gir oss dyktige elever med mer kompetanse, sier Djupedal.

Han legger til at elevene kan bli gode realfagslærere dersom de ikke blir ingeniører. Dermed kan to svært etterspurte kompetanseretninger oppnå økt rekruttering ved innføring av ett nytt emne.

Praktisk erfaring

NITOs president Marit Stykket håper Teknologi og design vil pirre elevenes nysgjerrighet for naturvitenskap.

- Det viktigste for oss er at elevene får praktisk erfaring med teorien i realfagene, sier NITOs president Marit Stykket.

Erfaringene fra forprosjektet, som har pågått i flere år allerede, viser at en praktisk tilnærming gjør det lettere å forstå og bli interessert i realfag for elever som teoretisk synes slike fag er vanskelige.

Pionérskole

Hovseter ungdomsskole i Oslo har vært med siden starten på forprosjektet i 1996, så her er elevene allerede drevne i alt fra strømkoplinger til plastdesign.

Imidlertid har Teknologi og design så langt bare vært et tilvalgsfag for 9. klassingene, men snart vil flere elever få prøve seg på teknologiske og designmessige oppgaver i praksis.

- Hovseter har vært en av pionérskolene i dette prosjektet, sier Marit Stykket.

Tror på aktiv bruk

Foreløpig er det anbefalt at Teknologi og design skal inn i de tre fagene hvor det er nevnt i læreplanen, men det er opp til lærerene om de tar anbefalingen på alvor.

NITOs president håper alle landets skoler snart vil bruke emnet aktivt i undervisningen, og får støtte av kunnskapsministeren:

- Norske bedrifter og industri har stort behov for ingeniører og andre med realfagkompetanse på en rekke områder. Det er veldig viktig at elevene får kjennskap til slike fag tidlig, og jeg har stor tro på at dette nye emnet vil bli brukt aktivt, sier Øystein Djupedal.