Køfri bidro til å gjøre transportløsningene under Torino-OL til en suksess. Nå vil EU bygge videre på Sintefs kunnskaper om automatiserte transportløsninger.

Teknologi fra Trondheim til Roma

  • samferdsel2

Det teknologiske miljøet i Trondheim har hatt stor internasjonal suksess med blant annet utvikling av det automatiske betalingssystemet for bompasseringer Q-Free, eller Køfri på norsk.

Denne suksessen er en av årsakene til at EU nå gir Sintef oppgaven med å utvikle betalingssystemer for framtidas miljøvennlige tranport i europeiske byer.

Viktig å delta

EU-prosjektet til 40 millioner euro heter CityMobil, strekker seg over fem år og involverer 28 partnere i 10 land. Sintefs rolle i prosjektet har en verdi på fire millioner kroner.

– Selv om beløpet er beskjedent, er det viktig for Sintef å delta i et så faglig sterkt konsortium, sier seniorforsker Torgeir Vaa hos Sintef i Trondheim. Her er han tilknyttet Sintef Teknologi og samfunn, avdeling for Transportsikkerhet og –informatikk.

I tillegg til å utvikle betalingssystemer, skal Sintef også jobbe med lovregulering og regelverk med hensyn til sikkerhet.

Stortromme

Mens trafikkproblemene i storbyer lenge har vært kjent, har de nødvendige tiltakene latt vente på seg. Men i det 6. rammeprogram slår EU på stortromma og vil ha mer effektiv transport innenfor storbyer og mer rasjonell bruk av motorisert trafikk.

Automatiserte trafikksystemer som helautomatiserte, skinnegående kjøretøy, biler i definerte korridorer og biomodale kjøretøy, skal sørge for mindre opphopning og forurensning.

Automatisk transport

Heathrow flyplass, et nytt utstillingssenter i Roma og den spanske byen Castellón, er de utvalgte stedene som skal demonstrere og bekrefte automatiserte transportløsninger. Når CityMobil-prosjektet går mot en avslutning om fem år, vil disse stedene ha installert fullt utviklet automatiserte transportsystemer, og de første resultatene vil ha blitt evaluert.

Den spanske byen Castellón vil ta i bruk bimodale busser som kan operere både automatisk og manuelt – avhengig av omgivelsene. På det nye utstillingssenteret i Roma vil en flåte av fullt automatiserte cyberbiler operere i bilparken som bringer folk mellom parkeringsplass, jernbanestasjon og utstillingssenter, mens Heathrow flyplass vil ha et transittsystem som bringer folk til og fra terminalen og parkeringsplassene i helautomatiserte, skinnegående kjøretøy.

Demo i Trondheim

– Trondheim er også aktuell som åsted for en mindre demonstrasjon av teknologien, sier Vaa.

Grunnen er at Trondheim er plukket ut som en av femten byer som skal bidra med aktuelle problemstillinger til CityMobil og teste ut løsninger i prosjektet.