KRAFTEN MANGLET: Viljen var der, men kreftene strakk ikke til. Utdanningsminister Kristin Clemet klarte ikke å utløse NITOs trykkluftdrevne rakett på Norway Cup. (Bilde: Joachaim Seehusen)
RUNDT OG RUNDT: Hanne Melissa Berg, 14, synes Teknoteltet til NITO var kult. - Nå får jeg lyst til å lære mer, skolen er bare kjedelig, sier hun. (Bilde: Joachim Seehusen)
SPENNENDE: - Det er ganske mye spennende her, jeg var her i fjor også, forteller Arne Fredrik Næss, 14, mens han fører ringen uten å kortslutte mot stangen.Hilde Vold, 12,er enig med Arne Fredrik om at Teknoteltet er spennende. Også hun var her i fjor. (Bilde: Joachim Seehusen)
GODT BESØK: Teknoteltet er godt besøkt, til enhver tid minst 50 sterkt konsentrerte besøkende som får servert realfag på en attraktiv måte. (Bilde: Joachim Seehusen)

Teknolek på Norway Cup

  • Arbeidsliv

– Det er til enhver tid minst 50 stykker her, til sammen nådde vi 35.000 besø i fjor, forteller NITOs informasjonssjef Arve Christensen.

En stab av NITOs egne folk og realfagstudenter fra blant annet Universitetet i Oslo bemanner teltet og viser frem hvordan matematikk og fysikk kan brukes i hverdagen.

Marit Stykket, NITOs president, forteller at mange av fotballentusiastene kommer igjen år etter år for å se hvor spennende og fascinerende realfagene kan gjøres.

– Ungdommene forteller at dette er gøy, vi forsøker å finne den rette balansen mellom populære gjengangere og nye attraksjoner, sier hun.

Tekna var medarrangør for fire år siden men har siden ikke villet være med på Nitos markedsføring av realfagene under Norway Cup. – Tekna ble invitert med også i år, men de takket nei, forteller Arve Christensen.

I år fikk Teknoteltet besøk av utdanningsminister Kristin Clemet. – Vi må erkjenne at det er mange lærere i norsk skole med lite utdanning og lav interesse for realfagene. Det gir igjen lav motivasjon i lærerkorpset, sier utdanningsministeren.

Hun har nå innført minimumskrav for å bli tatt inn på lærerhøgskole, tre i norsk og matematikk. Det har ført til sterkt fall i søkningen til lærerutdanningen.

– Vi må gå vegen om en slik "dupp" for å styrke kompetansen og statusen til læreryrket, det er naivt å tro at dette er gjort på tre - fire år. Clemet avviser å antyde hvor lang tid det skal ta å rette situasjonen, men mener å se et trendskifte allerede.