Uten Hydro. Technoport i Trondheim har ambisjon om å sette Trondheim på kartet som teknologihovedstad, men har ikke lyktes å få med Norsk Hydro. Fra venstre pressesjef Maria Nordström og prosjektleder Eileen Brandsegg i Technoport. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
- Det har ikke vært et bevisst valg å nedprioritere festivalen, sier informasjonssjef Gisle Johanson i Hydro olje og energi. (Bilde: HYDRO)

Tekno-festival uten Hydro

  • nettarkiv

– Ikke informert

Informasjonssjef Gisle Johanson i Hydro olje og energi var ukjent med Technoport da Teknisk Ukeblad ringte for å få en kommentar.

– Jeg sparker ballen tilbake til festivalen. Det har ikke kommet noen henvendelse til oss her i kommunikasjonsavdelingen, så det kan være at det ikke er markedsført godt nok, sier Johanson. Han påpeker imidlertid at festivalen høres «veldig spennende og positiv ut», og sier det ikke er et bevisst valg å nedprioritere den. EL

– Vi skulle gjerne hatt med Hydro. Det er ihvertfall velkommen, sier presseansvarlig Maria Nordström i Technoport.

Målet med Technoport er å sette Trondheim på kartet som teknologihovedstad, og lage en teknologifestival «som ingen tidligere har sett maken til», slik prosjektleder Eileen Brandsegg uttrykker det. Dermed er det et prestisjenederlag når Norsk Hydro ikke prioriterer å delta. – Jeg er enig i at det ville vært naturlig at de deltok, fortsetter Nordström til Teknisk Ukeblad.





Mest midtnorsk

Technoport skal være en festival for både bransjefolk og mannen i gata. Teknologer, studenter, investorer, ulike næringer og folk flest skal møtes for å oppleve og forstå framtidas teknologi innen utvalgte bransjer. Målet er å vise hvordan teknologien griper inn i folks hverdag. Over 150 bedrifter skal vise seg fram for vanlige folk under åpen dag, bedrifter i samme bransje, studenter og andre festivaldeltagere.

Målet er at festivalen skal være nasjonal, men Nordström opplyser av majoriteten av påmeldte bedrifter er midtnorske.

– Dette betyr ikke at det er dårlige bedrifter. Vi er stolt over at det finnes så mange høyteknologiske selskaper i Trøndelag. Vi har også et mål om å løfte disse fram og vise fram den spennende kompetansen de besitter, sier Nordström.





Viser seg fram

En del påmeldte bedrifter kommer likevel fra andre regioner, blant andre amerikanske Halliburton med norsk hovedkontor i Stavanger. – Statoil inviterte oss, og vi synes festivalen hørtes spennende ut. Det ser ut som det blir ganske stort, og vi er opptatt av å vise andre kunder og operatører på sokkelen at vi har bra teknologi. I tillegg vil vi vise oss fram overfor sivilingeniør-studentene, påpeker markedsleder Anne Brit Lovra i Halliburton Norge.

Bedriftene TU har vært i kontakt med, har generelt store forventninger til festivalen. Statoil er en av samarbeidspartnerne til Technoport:





Teknologi i fokus

– For oss er det viktig å skape en møteplass for oss og våre kunder og partnere. Dessuten ønsker vi å bidra til å skape interesse for teknologi. Målet er blant annet å vise fram teknologi for skoleelever og ungdom, slik at vi får økt oppmerksomhet om at realfag og teknologi er spennende, sier Ove Andre Pettersen i Statoil. Han er også nøye med å understreke at Hydro er hjertelig velkommen, og at de ikke er forsøkt holdt utenfor festivalen.

Teknologiselskapet Geodata fra Oslo er Norges ledende leverandør av geografiske informasjonssystemer. De er opptatt av å vise fram hva de driver med overfor andre i bransjen. – Dette gjelder både studenter, partnere og kunder. I tillegg vil vi gjerne orientere oss selv og hente ut informasjon om bransjen, opplyser markedskommunikasjonssjef Kate Bergersen i Geodata.

Technoport arrangeres 19.-22. oktober i Trondheim.