KYBERNETIKER? - Kanskje jeg skal studere kybernetikk, sier 13 år gamle Jens Lian etter å ha besøkt Technoport. Han ble dypt fascinert over denne fiffige farkosten. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
ENGASJERT: Salgssjef Ole Andreas Røstad i Telenor viser engasjert fram hvordan du bruker Bluetooth og overfører mobilbilder til en fotoprinter og får bilder i fotopapir. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
SPENNENDE: Festivalsjef Eileen Brandsegg i Technoport er glad over god publikumsoppslutning, mens NRKs Gry Molvær fant reportasjestoff til Schrødingers katt. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
TRAVEL: - Det har vært hektisk, men morsomt å arrangere Technoport for første gang, sier Eileen Brandsegg i Technoport. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
POSITIV: - Det er morsomt å se at det er mange nysgjerrige her, sier Eivind Grimsby Haarr. Her er han sammen med kollega Gry Molvær fra NRK og leder Eileen Brandsegg i Technoport. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
INVESTORKONTAKT: - Vi har fått kontakt med flere investorer, sier Siri Paulsen fra IT-sikkerhetsfirmaet Harper Security Consult. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Tekno-festival for folk flest

Arrangøren registrerte at besøket økte for hver dag som gikk.

- Onsdag startet ganske rolig, men på lørdag sto det kø ut på parkeringsplassen. Vi er svært fornøyde, sier prosjektleder Eileen Brandsegg til Teknisk Ukeblad.

Ledelsen har ikke evaluert arrangementet grundig når Teknisk Ukeblad ber om statusrapport, men de foreløpige tilbakemeldingene lover svært godt.

Technoport 2007?

Om kort tid vil ledelsen bestemme om Technoport 2007 vil se dagens lys. Ambisjonen er å arrangere teknologifestivalen sammen med Uka annethvert år framover.

2300 personer deltok på 40 ulike konferanser og seminarer, noe som er 300 flere enn forventet.



Lav gjørmefaktor

Technoport insisterer på å kalle seg festival, til tross for lav øl- og gjørmefaktor. Her er det langt til Roskilde, og en diger messe med någo attåt er vel inntrykket folk flest sitter igjen med. Noe som ikke trenger å være så galt.

En diger stand fra Telenor er det første som møter de besøkende ved messen. Her står salgssjef Ole Andreas Røstad, som sammen meg en stor gjeng kolleger pushet nye tjenester fra Telenor – blant annet ulike 3G-tjenester til tredje generasjons mobiltelefoner.



Mobiltjenester

– For oss er en slik utstilling midt i blinken. Vi får stor respons, og får mulighet til å demonstrere tjenestene våre. Bare hør lydkvaliteten på denne telefonen, sier Røstad og skrur opp lyden på stereoanlegget som er koblet til hans siste überkule state-of-the-art-telefon.

– Hør på dette! roper han, og klarer bare nesten å overdøve rytmene til den siste Robbie Williams-låta. Ivrig fører han oss forbi køen til en av de mest populære gratistilbudene på standen. Her står fjortiser side om side med familiefedrene og venter på å kopiere bilder fra mobiltelefonen over til en bildekopi-maskin og få fotoprint.

– Det tar bare noen sekunder å overføre bildet med bluetooth, og vips er bildekopien klar, gestikulerer salgssjefen videre.

– Vi har mange tjenester som kan være litt vanskelige å sette seg inn i. For oss er dette en flott mulighet til å forklare hvordan tjenestene brukes, sier Røstad når musikken roer seg.



Investor-kontakt

Like bortenfor står Siri Paulsen fra Harper Security Consult.

Firmaet hennes tilbyr sikkerhetstjenester for programvare fra Microsoft.

Her er det langt roligere enn på Telenors stand, men Siri bedyrer at hun er svært fornøyd med tingenes tilstand.

30 minutter

– Flere investorer har tatt kontakt med oss, både under Technomatch og her på standen, sier hun.

Technomatch er 30 minutters møter mellom gründere, leverandører, investorer eller studenter for å knytte kontakter.

Prosjektleder Eileen Brandsegg opplyser at de også har fått god respons på Technomatch, hvor 110 aktører har deltatt.

– Vi er spesielt glade for at dette har fått god tilbakemelding. Dette er et konsept som virkelig kan bidra til næringsutvikling, mener Brandsegg.