En fornøyd Teknisk Ukeblad-delegasjon med plaketten etter at det ble klart at Fagpresseprisen 2015 gikk til nettopp TU. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix)

FAGPRESSEPRISEN 2015

Teknisk Ukeblad vant Fagpresseprisen 2015

– Prisverdig gjennomføringsevne.

Teknisk Ukeblad og tu.no hentet hjem den aller gjeveste prisen under gårsdagens Fagpressepris-utdeling, der også medier som Kampanje, =Oslo, Sykepleien, Politiforum og Kommunal Rapport fikk velfortjent heder.

– Årets vinner av Fagpresseprisen har i løpet av de siste årene vært gjennom en omfattende omstilling og modernisering av hele sin virksomhet, hvor fokus er vridd fra papir til nett på et imponerende vis, sa juryleder Kjersti Løken Stavrum da hun delte ut prisen til administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media.

Trafikkvekst og distribusjon

Juryen bemerket også at Teknisk Ukeblad har hatt en prisverdig gjennomføringsevne, at TU har hatt imponerende trafikkvekst på nett og har vært en foregangsfigur for distribusjon av innhold i sosiale medier.

– Juryen mener at årets Fagpresseprisvinner er en inspirasjonskilde for hvordan transformasjonen mot en digital hverdag kan gjennomføres for et fagmedium.

Teknisk Ukeblad fikk også hederlig omtale i Fagpressens innovasjonspris for bidragsyternettverket som ble opprettet i fjor. Her inviteres eksperter på ulike fagfelt til å skrive artikler som så publiseres på tu.no på lik linje med det redaksjonelle innholdet.

– Dette var både overraskende og svært gledelig. Tildeling av Fagpresseprisen er en anerkjennelse av alt det gode arbeidet våre medarbeidere gjør - hver dag. Noe av det viktigste vi har oppnådd, er å øke vår synlighet og posisjon, uten å billiggjøre eller vanne ut innholdet vårt. Tvert i mot har vi bevisst satset på journalistikken. Uten fokus på godt innhold og uavhengig journalistikk, ville vi aldri fått dette til. Det er også verdt å merke seg betydningen av eierskap. NITO, Tekna og PF har i høyeste grad bidratt til denne reisen. De engasjerer seg og er offensive eiere, sier ansvarlig redaktør Jan M. Moberg.

Hederlig omtale

Ytterligere hederlig omtale fikk Teknisk Ukeblad-journalistene Øyvind Lie, Lars Taraldsen, Peder Qvale, Roald Ramsdal og Per-Ivar Nikolaisen i kategorien for gravende journalistikk. Det fikk de for artikkelserien om kampen rundt elektrifisering av olje- og gassfeltene på Utsirahøyden i Nordsjøen.

Teknisk Ukeblads samlede dekning av saken bidro til at Stortinget i mai instruerte energiministeren til å kreve elektrifisering av alle feltene på Utsirahøyden innen 2022. Avsløringene førte samtidig til at makt over oljeutbygginger ble flyttet fra lukkede departementskorridorer til vårt øverste folkevalgte organ.

–. Vi har satset målbevisst på innovasjon, endring og digital kompetanse. Her har ikke minst redaktør Svein-Erik Hole og hans medarbeidere bidratt til at vi har tatt kvantesprang. Når vi i tillegg blir nominert til graveprisen for våre reporteres arbeid med elektrifisering av Utsirahøyden, så blir kvelden komplett. Vår journalistikk påvirker samfunnsdebatten. Fagpresseprisene i går kveld ble rett og slett en fantastisk opplevelse, sier Moberg.

De øvrige prisvinnerne

  • Fagpressens forsidepris: Politiforum
  • Fagpressens markedspris: Kampanje
  • Fagpressens fotopris: Dimitri Koutsomytis, =Oslo, for "Tiggingens unge ansikt"
  • Fagpressens bladfyk: Ole Martin Mortvedt, redaktør Politiforum
  • Fagpressens innovasjonspris: Kampanje
  • Fagpressens journalistpris: Marit Fonn og Ann-Kristin Bloch Helmers, Sykepleien, for "De dype sårene"
  • Fagpressens gravepris: Vegard Venli, Lisa Rypeng og Henning Aarset, Kommunal Rapport

Hele begrunnelsen

"Årets vinner av selve Fagpresseprisen har i løpet av de siste årene vært gjennom en omfattende omstilling og modernisering av hele sin virksomhet, hvor fokus er vridd fra papir til nett på et imponerende vis.

Vinneren har tydelige ambisjoner både redaksjonelt og kommersielt, og juryen har særlig merket seg den prisverdige gjennomføringsevnen redaksjonen har hatt. Her er det en helhetlig satsing og utvikling der både trykt blad og nett spiller tydelige roller, og der utviklingen skjer på alle plattformer. Når frekvensen på papirutgaven er redusert fra 42 til 22 utgaver, viser statistikken at bladet samtidig klarte å øke lesertallet fra første til andre halvår.

Vinneren har delt raust av erfaringene fra den utviklingen de har stått for. Redaksjonen kan også vise til imponerende trafikkvekst på nett, at de satser på en «mobil først»-tilnærming, samt at de har vært en foregangsfigur for distribusjon av innhold til sosiale medier.

Årets vinner har vært kreativ og eksperimentert både med nye redaksjonelle formater og innholdsmarkedsføring på nett, men samtidig vært tydelig på skillet mellom innhold og annonseprodukter. Sentralt i dette arbeidet står redaksjonens oppmerksomhet om innholdet, og vinneren har gjentatte ganger satt dagsorden innenfor sitt fagområde. Juryen mener at årets Fagpresseprisvinner er en inspirasjonskilde for hvordan transformasjonen mot en digital hverdag kan gjennomføres for et fagmedium."

Juryen for fagpresseprisen besto av generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund, tidligere Brennpunkt-leder Håkon Haugsbø, nestleder i Norsk Journalistlag Hege Iren Franzen, Ola L. Tømmerås i Fagbladet, fotograf Morten M. Løberg, Nina Thorvaldsen i mediebyrået IUM og Ken Håkegård i Tidsskrift for den norske legeforening.