Teknisk Ukeblad øker til 307.000 lesere ukentlig. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Teknisk Ukeblad øker igjen

  • arkivnyheter

Norsk Medieindeks

  • Viser hvor mange lesere en gjennomsnittlig utgave av et magasin, ukeblad eller en tegneserie har.
  • Undersøkelsen utføres av markedsanalyseselskapet Synovate to ganger årlig.
  • Lesertallene fremskaffes ved å intervjue et tverrsnitt av den norske befolkningen. Intervjuobjektene blir vist forsider og logo av ulike medier, og stilt spørsmål om hvem de har vært innom det siste året. Spørsmål om lesing blir stilt til de som har vært innom bladet de siste 12 månedene.

Mens både aviser og mange i ukepressen taper lesere, fortsetter Teknisk Ukeblad oppgangen.

Opp

Antallet som leser Teknisk Ukeblad på papir er nå 307.000, viser tall fra Synovates Norsk Medieindeks for våren 2011.

Det er en vekst på 5.000 fra forrige opptelling, som var på høsten i fjor.

– Vi er veldig fornøyd med at vi øker lesertallene igjen. Markedet for ukepressen viser en nedgang, og da er det ekstra hyggelig at flere leser Teknisk Ukeblad, sier utviklings- og produksjonssjef Terje Olsen i Teknisk Ukeblad Media.

Spesialbladene vinner lesere

Lesertallene viser nemlig et fall på 4,6 prosent for magasin- og ukepressen totalt det siste året, om man kun ser på titlene som eksisterte også i fjor.

Med årets 11 nye titler viser tallene en opplagsvekst på rundt 2,6 prosent.

Også i år er det spesialbladene som øker, både i opplags- og lesertall, mens de brede aktualitets- og familiebladene mister lesere. Særlig vokser bolig-, interiør- og kvinnebladene, mens gruppene “aktualitet og tv” og “avismagasinene” taper terreng.

– Vi har også hatt økning i antall lesere på tu.no, så økningen av antall lesere totalt sett for Teknisk Ukeblad er enda større enn de 5.000 som kommer frem i undersøkelsen fra Synovate, sier Olsen.