Teknisk problem for Kursk-arbeid

Mammoet og Smit International begynte prosessen med å kutte baugen på Kursk natt til tirsdag. Framdriften var langt bedre enn beregnet. Men i går måtte arbeidet stanses da noen kabler røk. Da problemene oppsto, gjensto 4,5 meter av totalt 6 meter, det vil si at 25 prosent av kuttingen var gjennomført.

Baugpartiet kappes av med en spesiell stålwire, belagt med slipemiddel. Wiren er spent mellom to hydrauliske sylindre, plassert 20 meter på hver side av baugen. Sylindrene er plassert på sugeankre, hver på 12,5 meter i diameter. Det var wiren mellom sylindrene og slipedelen av wiren som røk etter kontakt med steiner og avfall på havbunnen.

Mamoet og Smit skal heve den 18.000 tonn tunge ubåten ved hjelp av 20 kraner montert på lekteren Giant 4. Hver av løftekablene har en diameter på 23 centimeter. Dykkere, deriblant flere norske, skal assistere når kablene skal festes i løftehullene som det norske selskapet Norse Cutting laget i august.

Lekteren giant 4, som skal frakte Kursk inn til havn etter hevingen, er på vei mot Kirkenes og ankommer 10. september. To dager etter legges kursen mot stedet der Kursk sank.

Ifølge Mammoet Smit, kan Kursk være hevet i slutten av måneden.