HØYT: Når Svinesundsbrua blir ferdig til sommeren, kan du kose deg med flott utsikt 55 meter over havet, om du rekker. Den skal være stødig og stabil selv i sinte høststormkast. ILLUSTRASJON VEGVERKET

Teknisk klart for brufest





Brua åpnes med pomp og prakt av de norske og svenske kongeparene med dignitærer på den ene kjørebanen, og med 10 000 gjester, hovedsakelig skolebarn fra Østfold – på den andre.

Deretter blir det full fest for alle, og kokkeskolene i begge grensefylkene stiller med stort og smått, søtt og surt.

Veimyndighetene garanterer en smakebit til alle, om det så kommer 20 000. Og så blir det folkeløp over broen med tilhørende vegnett, med eller uten løperdronningGrete Waitz.

Norge feirer sin selvstendighet med dunder og brak i nesten hele 2005, derfor reiser Sveriges kong Carl Gustav og hans dronning Silvia på statsbesøk hit, etter å ha klippet snorer nøyaktig på brumidten – sammen med kong Harald og dronning Sonja.

Kongeparene skal etter planen spasere inn mot midten fra hver sin store svarte bil, og møtes med håndtrykk og klemmer mens folk klapper og skolekorpsene spiller for fullt.

Ingen sprekk

Svinesundbrua vil ha kostet 616 millioner kroner der den står klar, 55 meter over vannet med buetoppen 40 meter høyere enn som så.

Arkitektonisk er de to bruene snarlike, selv om teknikken er helt forskjellig: Den gamle er en steinhvelvbru bygget av svenske steinhuggere, den nye består av den store buen og lange hule bjelker – brukasser – av sveist høyfast stål - i Tyskland.

Vegvesenets Ragne Brekke Hvitsten sier at prosjektet holder budsjettet så vel i tid som i penger.

Det alt nå står på, er veinettet i hver ende, en ny, stor bru uten bred vei til og fra er jo meningsløs. Der jobber nordmennene for harde livet for å bli klare, men blir det ikke: Det blir IKKE fire velts motorvei fra riksgrensen nordover til Rygge ved Moss før om noen år. Og det skyldes prioriteringene i Samferdselsdepartementet, så vidt vi forstår. Særlig gjelder dette den siste norske strekningen – de to milene ned forbi avkjøringen til Halden.

Sånn sett er forbindelsen Oslo – Gøteborg fortsatt ikke klar, selv om majestetene klipper aldri så mange snorer den tiende juni. En god del av skylden har nå svenskenes politikere også, som ikke prioriterte opp E6’an før for noen få år siden. Motorvei fra Nordbykrysset – kjent for kjøttkjøpende nordmenn på ”harrytur” – til Uddevalla ligger også et stykke inn i fremtiden. Men barnebarna våre får fin vei helt til Gøteborg.