Slik vil søndre påhugg til Ravneheitunnelen se ut når den (forhåpentligvis) blir ferdig 1. juli neste år. Vegvesenet ber nå om pris på teknisk innredning av tunnelen. (Ill.: Statens vegvesen)

Teknisk innredning av Ravneheitunnelen på anbud

Det første oppdraget omfatter 55,5 km kabler av forskjellig slag. Av dette utgjør kraftkabler 35 km. Den som får kontrakten skal også levere og montere 31 nødstasjoner, 58 evankueringlys, 45 innvendig belyste skilt og fire UPS.

Det andre oppdraget omfatter levering og montering av to PLS-sentraler, 31 I/O-sentraler, to lokale OPC-servere, to overvåkningskameraer, tre CO-målere, tre NO-målere, en vindmåler, tre siktmålere, to belysningmålere og 12 temperaturmålere.

Ravneheitunnelen er drevet av Mesta. Den inngår i strekningen Hanesund-Sande på riksveg 465 i Farsund kommune. Da tunnelentreprisen ble utlyst våren 2006, var forutsetningen av jobben skulle være gjort innen 1. november i år. De geologiske forholdene viste seg imidlertid å være atskillig verre enn noen hadde forestilt seg. Dette resulterte blant annet i at nesten tusen kubikkmeter stein raste ut i mars i fjor.

Problemene har ført til at åpningen av tunnelen har blitt forskjøvet flere ganger, senest i forrige måned. Da ble 1. juli neste år satt som ny åpningsdato.

Den nye vegen mellom Hanesund og Sande er 6,8 km lang. Den korter inn veglengden med fire kilometer, og fører til at en gammel vegstrekning som ikke fortjener riksvegskilter, får en status som passer til vegstandarden.

Prosjektet er kostnadsberegnet til 330 millioner 2008-kroner. Det inngår i Listerpakken som finansieres dels med bompenger og dels med ordinære riksvegmidler.